Founders

Een wereldwijde 4G-verbinding is voor ondernemer Klaas Kroezen ‘superbelangrijk’

Wat begon op een studentenkamer is uitgegroeid tot een internationaal onderzoeksbureau. WUA is marktleider op het gebied van online customer experience benchmarking. Voor Klaas Kroezen (34), oprichter en CEO, staan nog steeds zijn medewerkers centraal.  

“Mijn werkplek is mijn sporttas met daarin, naast sportkleding, mijn laptop en smartphone. Meer heb ik niet nodig voor een werkdag”, vertelt Klaas Kroezen, oprichter en CEO van WUA (Web Usability Advice). WUA helpt bedrijven hun online sales te verhogen door klantonderzoek naar websites.

“Ik ben vooral buiten kantoor actief. Bewust. Dat is fantastisch. Doordat ik veel onderweg ben, is 4G superbelangrijk voor me. Waar ter wereld ik ook ben. Daarom ben ik blij dat 4G wereldwijd inmiddels goed werkt, ik heb overal bereik. Ik bel veel en heb ook via mail en WhatsApp contact met collega’s. Als je elke dag op kantoor zit, komt iedereen met elk wissewasje bij je. De ruimte voor creatie en energie en daardoor ook de lol kun je dan kwijtraken.”

V.l.n.r. Henk Kroezen, Daan Tames (managing director) en Klaas Kroezen.

Studentenhuis

Met wie willen we een bedrijf neerzetten? Wie dragen bij aan een positieve werkcultuur?
Tweet
Twitter
WUA ontstond elf jaar geleden op een kamertje driehoog achter. Aan de Prinsengracht in Amsterdam. Dat wel. Klaas en zijn broer Henk wilden samen een bedrijf starten. Iets met digitaal, dat vonden ze gaaf. En met wat ze gingen doen, moesten ze wereldkampioen zien te kunnen worden. Alleen wat die ‘wat’ dan was, dat wisten ze nog niet precies. Dat was ook niet direct belangrijk: bij de broers stond, en staat nog steeds, de ‘wie’ centraal. Met wie willen we een bedrijf neerzetten? Wie dragen bij aan een positieve werkcultuur? 

Klaas: “We hebben het bankstel uit mijn studentenkamer gegooid en de woonkamer werd een kantoor met drie werkplekken. Een paar maanden later konden we ook de kamer van een huisgenoot huren. Overdag dan. ’s Nachts sliep hij er gewoon. Al snel hadden we een stuk of zeven mensen die voor ons werkten.”

Dat werk bestond toen vooral uit het schrijven van een boek over customer reviews. Daarnaast verkocht het bedrijf van Klaas en Henk linkjes op Startpagina-dochters. “We konden hierdoor vrij nadenken over wat we wilden gaan neerzetten. We hadden geen financiële stress.” Dat vrije nadenken resulteerde uiteindelijk in hoe WUA er nu uitziet.

Lessen

Leidraad om het bedrijf op te zetten, was het boek Good to great. Klaas: ‘Eén van de beste businessboeken ooit. Het gaat over hoe succesvolle bedrijven op lange termijn succesvol blijven.”

Belangrijke lessen die WUA daar uithaalde zijn bijvoorbeeld: ga eerst voor wie, daarna voor wat, wees niet bezig met een exit-strategie en zorg ervoor dat de cijfers elke dag beschikbaar zijn. “Handel altijd vanuit de cijfers en zo min mogelijk vanuit emotie. Dan maak je stabielere keuzes. Zo werken wij ook. We streven er elke dag naar om aan deze voorwaarden te voldoen.”

Vijf app-groepen

Ik mail, app en bel ontzettend veel, maar het voelt niet als heel druk. Het is gewoon een lifestyle
Tweet
Twitter
In principe is Klaas altijd bereikbaar voor werk. Zijn agenda is relatief leeg. “Ook als iemand ’s avonds belt of mailt, reageer ik. Ik mail, app en bel ontzettend veel, maar het voelt niet als heel druk. Het is gewoon een lifestyle. Al probeer ik op vakantie wel zo min mogelijk online te zijn.”

“Hoewel, als er écht iets is, mogen collega’s me wel een berichtje sturen of bellen. Ik check op vakantie eens in de paar dagen mijn mail en reageer alleen op wat echt noodzakelijk is. We hebben binnen WUA vijf app-groepen waar ik in zit. Op vakantie archiveer ik die, zodat ik ze niet meteen kan zien.”

LinkedIn is enorm belangrijk voor Klaas. Met meer dan 11.000 connecties weet hij via het netwerk klanten aan te trekken, te inspireren en, zoals hij zelf zegt ‘mee te nemen in onze journey’. Klaas: “WUA heeft zelf een fantastische marketingafdeling met content marketeers die content maken voor Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Contentmarketing is extreem belangrijk om leads binnen te halen.” Zelf volgt hij onder anderen Richard Branson en mental coach Anthony Robbins. “Superinspirerende mensen die helemaal aansluiten bij onze filosofie.”

Een uur zoeken

Om bedrijven te helpen hun online sales te verhogen, laat WUA bijvoorbeeld vierhonderd mensen online een uur lang zoeken naar het product van de klant. Zij doen dat vanuit huis, of vanaf welke plek ze maar willen. Welke concurrenten komen ze tegen? Wat is de beleving bij concurrenten en bij de klant? Voor wie kiest iemand en waarom? Wat moet er worden verbeterd? Allemaal zaken die meegenomen worden in het onderzoek.

De vragen worden online beantwoord. De respondenten zoeken ook veel via de smartphone, om te ervaren hoe sites daarop werken. En hoe ze apps ervaren, want ook dat onderzoekt WUA. Klaas: “De resultaten van de onderzoeken komen binnen in de WUA database en vervolgens doen we diepgaande analyses. Deze presenteren we in een ActieWorkshop, zodat organisaties ook direct actie koppelen aan onderzoek.”

Groei

Inmiddels bedient WUA negentien landen en zijn er wereldwijd vijf kantoren. Er zijn 35 mensen in dienst en er is een flexibele schil van freelancers en bureaus. Het bedrijf heeft meer dan 26.000 sites getest. De klanten? Onder meer T-Mobile, ING en Samsung. Klaas: “Ons doel is dertig kantoren. Ondertussen blijft de bedrijfscultuur voorop staan. Want wat is nou echte groei? Dat is groei van je mensen. Klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid en de fun gaan omhoog wanneer jouw mensen groeien.”

T-mobile
FOUNDERS
Een wereldwijde 4G-verbinding is voor ondernemer Klaas Kroezen 'superbelangrijk'