Boeken

Adam Grant: de wereld vanuit de ogen van een niet-conformist

Het boek Het Kan Ook Anders van Adam Grant is voor als je twijfelt aan je carrière en denkt dat echte creativiteit en succes niet voor jou is weggelegd.

De wereld een beetje beter maken, schiet er voor veel mensen al snel bij in. Wees daarom meer als een niet-conformist, zegt de bewierookte organisatiepsycholoog Adam Grant die over het onderwerp een meesterwerk schreef. Hij tipt hoe je tegen de stroom inzwemt en je sterk maakt voor nieuwe ideeën, beleid en gewoonten.

Wie denkt dat non-conformisten geboren leiders zijn die alles riskeren om ergens te komen, komt na het lezen van dit boek bedrogen uit: de status quo verwerpen is voor iedereen weggelegd, aldus de gelauwerde denker die in zijn boek de vloer aanveegt met aannames over vernieuwing en creativiteit.

Niet-conformisten

Om te illustreren dat iedereen hiertoe in staat is, laat Grant in zijn boek Het Kan Ook Anders (oorspronkelijke titel Originals) zien wie je zijn voorgegaan: een manager bij Apple die onder Steve Jobs werkte, maar hem niettemin durfde tegen te spreken of een analiste die wist af te rekenen met de cultuur van geheimhouding binnen de CIA. Het zijn geen hoogvliegers, maar mensen die met een nieuwsgierige blik keken naar dat wat een vaststaand feit leek en vervolgens de moed hadden te bedenken hoe ze dat konden veranderen, aldus Grant.

Zo ook de heren achter online brillenmerk Warby Parker. Als brildragers viel het de vier vrienden zwaar hoeveel geld ze moesten neerleggen voor een nieuw exemplaar. Hoe kan het, vroegen ze zich af, dat een complex apparaat als een iPhone 500 euro kost, maar een bril ook, terwijl die betrekkelijk eenvoudig te maken is? Het bezoek aan een specialist is niet wat de prijs van een bril opdreef, maar de monopoliepositie van Luxottica, een Europees bedrijf met een miljardenomzet. Het is het moederbedrijf van LensCrafters, Pearle Vision, Ray-Ban en Oakley en óók nog eens de enige officieel erkende dealer voor alle brillen op sterkte van Chanel en Prada.

Miljoenenbedrijf

Toen de mannen zich dit realiseerden, besloten ze concurrent te worden van het bedrijf dat brillen nodeloos duur maakt. Ze boden via een online marktplaats brillen aan van rond de 100 dollar en besloten voor elk verkocht paar bovendien een bril te doneren aan iemand in de derde wereld.

Flash forward: in 2015 werd Warby Parker door Fast Company uitgeroepen tot het Meest Innovatieve Bedrijf, draaide het een miljoenenomzet én had het een miljoen brillen aan arme mensen gedoneerd, puur en alleen door niet met de stroom mee te gaan.

 

En Adam Grant? Die hadden de jongens van Warby Parker eerder gevraagd in het bedrijf te investeren. Hij had geweigerd en krabde zich na hun succes goed achter de oren. Hoe kon hij dit geniale businessplan hebben genegeerd? Om zo’n inschattingsfout niet nog eens te maken, bestudeert Grant ‘originals’: mensen die niet alleen goede ideeën hebben maar er ook wat mee doen. Zoals de jongens van Warby Parker die tegen adviezen in, hun bedrijf startten.”

Minst bewandelde pad

Het zijn niet de minste voorbeelden die Grant aanhaalt in zijn boek dat is uitgeroepen tot een New York Times-bestseller. Toch doet hij dit met de souplesse van een gezellige gast op een etentje, die je verbaast met zijn vernieuwende inzichten, aldus Sheryl Sandberg (auteur Optie B), die het voorwoord schreef van het boek van deze ‘belezen optimist’.

Grant doet al tien jaar doet hij onderzoek naar creativiteit in en rondom vernieuwingscentra als Silicon Valley. Hij weet hierdoor dat er slechts twee manieren zijn om een topprestatie neer te zetten: aanpassen aan de status quo of origineel zijn. In dit boek pleit hij voor het laatste. Neem het minst bewandelde pad zegt Grant, en wees een vernieuwer.

Steek je nek uit

In het boek is veel aandacht voor hoe je iets verandert. Naast een nieuwsgierige blik, oppert Grant voor een alerte houding als het gaat om vernieuwende ideeën. Elk hoofdstuk is daarop een aanvulling waarvan de titel verraadt wat je gaat lezen: Steek je nek uit (evident), smeed coalities, geef om timing en (strategisch!) uitstelgedrag. Alleen dode vissen gaan met de stroom mee, is wat Grant bemoedigend probeert te zeggen en daarin slaagt hij volledig.

Voor: Het Kan Ook Anders is geschreven voor iedereen die meer betekenis wil geven aan bestaande activiteiten of op zoek is naar nieuwe. Het 320-pagina’s tellende boek is voor een ieder die klaar is met traditionele zelfhulpboeken en geïnteresseerd is in het verbeteren van de wereld in plaats van louter zichzelf en dat vanuit een pioniersperspectief.

De auteur:  Is een 36-jarige hoogleraar psychologie en werd in 2011 de jongste professor met een vaste aanstelling aan de Wharton School (University Pennsylvania). Hij maakte furore in de managementwereld met boeken over origineel denken, vrijgevigheid en goede ideeën en inspireert daarmee prominente leidinggevenden, politici, denkers en Oprah. Tot zijn 29e was Grant goochelaar.

Het Kan Ook Anders – Hoe non-conformisten de wereld veranderen, Adam Grant, vertaald door Annoesjka Oostindiër € 20,00 ,- A. W. Bruna Uitgevers

T-mobile
FOUNDERS
Adam Grant: de wereld vanuit de ogen van een niet-conformist