Founders

Arjan de Hoon (ToetToetFood): ‘Wij inspireren klanten met sociale media’

Binnen de foodtruck-branche worden mobiele technologie en sociale media steeds belangrijker. Dat ziet ook Arjan de Hoon van ToetToetFood. Hij gebruikt voor zijn bedrijf met name sociale media, waarmee hij klanten probeert te inspireren.

ToetToetFood ontstond in 2014 en werd opgericht door Arjan de Hoon. “Ik zat tussen twee banen in en wilde altijd al iets in de horeca doen. Maar de ouderwetse horeca, waarbij je werkt als anderen vrij zijn, trok me niet zo.” Arjan studeerde verder commerciële economie in Rotterdam. “Die twee dingen heb ik gecombineerd, en daar is ToetToetFood uit ontstaan.”

Arjan de Hoon van ToetToetFood

ToetToetFood is geen foodtruck, maar een dienst waar je als bedrijf, organisatie of individu foodtrucks kunt huren voor je eigen evenementen. “Wij zijn eigenlijk de booking.com voor foodtruckers”, aldus Arjan.

Bij het bedrijf kun je een foodtruck huren, maar ook festival-achtige feestjes organiseren voor bijvoorbeeld je werknemers. “Bij zo’n evenement plaatsen we vier tot zes foodtrucks, bij slecht weer ook een tent en bijvoorbeeld een bank.”

Het bedrijf werd door de toenemende vraag groter, waardoor ook het personeelsbestand groeide. “Ik begon alleen, maar we zijn nu met acht man.”

Pinkastjes

Binnen ToetToetFood wordt technologie veel gebruikt. Zo is er een database met informatie over de foodtruckers, zodat er snel een match gemaakt kan worden met een klant. Bovendien kan er zo geschakeld worden met de truckers zelf. “Er wordt verder veel gebeld en gemaild.”

Mobiele technologie wordt met name door foodtruck-eigenaren gebruikt, ziet Arjan. “Er zijn steeds meer festivals – die wij overigens niet organiseren – waar mobiele pinautomaten verplicht zijn.” Daarbij wordt er betaald met een klein pinkastje die aan je telefoon of tablet gekoppeld zit. Zo’n kastje heeft diverse voordelen, stelt Arjan. “Je ziet bijvoorbeeld direct wat je omzet over de dag is. Het is steeds belangrijker om dat inzicht goed te hebben. Bovendien kun je de resultaten na een dag direct wegboeken in je boekhouding.”

ToetToetFood

Daarnaast zijn eigenaren van foodtrucks erg afhankelijk van hun mobiele apparaten, stelt Arjan. Komt er een aanvraag binnen, dan wil je daar zo snel mogelijk op reageren. Een klant kan in een paar uur tijd immers ook een ander hebben gevonden. En die aanvragen komen veelal op smartphones binnen, bijvoorbeeld via de mail.

Social media

Bij ToetToetFood wordt er veel gebruikgemaakt van sociale media. “Maar vooral ter inspiratie”, aldus Arjan. “We verkopen veel meer emotie dan eten. Het eten moet goed zijn, maar je huurt een foodtruck vooral omdat je een soort beleving wilt. Je hebt een bepaald plaatje voor je.”

Het bedrijf gebruikt met name Facebook, Instagram en LinkedIn. “Op Facebook zitten tegenwoordig minder jongeren, maar meer mensen van boven de 30 jaar. Dat zijn de mensen die de aanvragen via ons doen, dus die zijn voor ons interessant.”

Om die reden wordt ook LinkedIn ingezet. “Daar kun je natuurlijk de baas die uiteindelijk de opdracht geeft om een feest te organiseren bereiken.” Instagram is voor ToetToetFood interessant, omdat er veel met beeldmateriaal wordt gewerkt. Voor foto’s en video’s is dat een goed platform, waardoor het interessant is voor het bedrijf van Arjan.

Weinig werk

Arjan zelf is nauwelijks online om de sociale media te onderhouden. De berichten worden van tevoren ingepland met speciale programma’s. Daardoor heb je er maar eens in de week werk aan. Bovendien doet Arjan dat niet zelf, maar heeft hij daar een collega voor. De content wordt echter wel zelf gecreëerd, onder meer door foodtruckers die bij ToetToetFood aangesloten zijn en foto’s opsturen.

“Ik merk alleen wel dat het op Facebook steeds moeilijker wordt om goede content te maken. Er duikt steeds meer gesponsorde content op in de tijdlijn van mensen”, aldus Arjan. Toch blijft het medium interessant: “We hebben ongeveer 6.500 likes. Al bereik je maar 1 procent, dan is het toch nog interessant. Bovendien is het relatief goedkoop om daar te adverteren.”

ToetToetFood

Natuurlijk worden er ook andere accounts gevolgd door ToetToetFood. “Zeker op Instagram is het leuk om geïnspireerd te raken door anderen. Je probeert bovendien dat foodtruck-eigenaren je gaan taggen, waardoor je een groter bereik kunt creëren”, legt Arjan uit. Er worden dus met name andere foodtruck-eigenaren gevolgd.

Tip voor andere ondernemers

Voor andere ondernemers heeft Arjan maar een tip: “Ik denk dat je moet nadenken over welke boodschap je wilt uitdragen.”

“Het hoeft bovendien niet altijd door verkoop gedreven te worden. Ik denk dat het sterk is als je een constante stroom van leuke dingen kunt tonen. Probeer mensen dus niet per se naar je website te krijgen, maar probeer mensen te inspireren om iets met jouw diensten te doen.”

T-mobile
FOUNDERS
Arjan de Hoon (ToetToetFood): 'Wij inspireren klanten met sociale media'