Mobile

Betaal en bezorg je tweedehands spullen in een handomdraai met Pakkie

Als ondernemer heb je het druk zat. Als je tweedehands wat koopt, wil je het graag snel en veilig ontvangen.

Pakkie is een betaal- en bezorgapp die de aankoop van tweedehands spullen betrouwbaar en makkelijk maakt. Wij spraken erover met  Boris Schellekens, mede-oprichter van Pakkie.

Wat is Pakkie?

Pakkie is een app die het vertrouwensstuk tussen koper en verkoper oplost. Je ziet dat vertrouwen een grote rol speelt bij de verkoop van tweedehands spullen. Zo vormen verkoop en verzending een groot pijnpunt bij een niche product als Magic: The Gathering cards (een fantasy ruilkaartspel, red.). Deze speelkaarten kunnen wel 500 euro waard zijn. Wij gingen uit van het idee: ik wil een zeldzame kaart uit Groningen, hoe krijg ik die bij mij?”

Hoe werkt de app?

“Pakkie koppelt betaling en verzending. Als iemand een tweedehands product koopt via een site als Marktplaats of een Facebook-groep, stuurt de verkoper een betaalverzoek. De koper vult zijn of haar adres in en maakt het geld over naar Pakkie. Er worden ook vaak fouten gemaakt met het invullen van een verkeerd adres, door deze zelf in de vullen is die kans minder groot. Hierna krijgt de verkoper een verzendlabel opgestuurd. Het overgemaakte bedrag blijft vervolgens twee dagen bij Pakkie tot de koper het pakket ontvangen heeft. Via Track and Trace wordt de koper op de hoogte gehouden.”

Sinds wanneer zijn jullie actief?

“Vanaf oktober 2017 begonnen wij met het bouwen van een prototype. In december startten wij vervolgens 30 whatsapp groepjes op waarbij wij verkoper en koper aan elkaar verbonden. Door de deelnemers situaties voor te leggen waarbij zij iets kochten of verkochten, ontdekten wij de grootste pijnpunten bij verkopers en kopers. Wij telden zo het aantal kliks dat iemand moet doen om een taak uit te voeren en pasten hier het prototype op aan. Uiteindelijk zijn wij officieel op donderdag 18 januari 2018 gelanceerd.”

Hoeveel mensen werken er aan Pakkie?

,,Ons team bestaat uit drie man: ik verzorg de backend, Pepijn houdt de app, website en Facebook Messenger bij en Jaap is de man van de gebruiker. Jaap zorgt ervoor dat we nog gebruiksvriendelijker worden. Uiteindelijk willen wij ook mensen aannemen om klantencontact bij te houden en de marketing te verzorgen. Al met al willen we het team klein houden, dit is mogelijk omdat we veel automatiseren.”

V.l.n.r.: Pepijn Mulders, Boris Schellekens, Jaap Breeuwer

Wat inspireerde de oprichting van Pakkie?

“Wij waren alle drie al fan van tweedehands spullen en richten ons huis ook zo in. Hiernaast zijn wij technisch gedreven en snappen wij niet waarom de manier waarop wij handelen stamt van een model waarbij je zelf je aankoop moet ophalen en betaalt met cash.

In het begin wilden wij dit probleem heel breed aanpakken. Wij kwamen bij StartupBootcamp binnen met de visie om de hele markt aan te pakken. Wij zien namelijk meer hobbels bij tweedehands verkoopsites dan bezorging en betaling alleen. Als je Marktplaats opent, bestaat 80 procent van je scherm uit advertenties. We wilden dit eerst ook tackelen, maar op gegeven moment kwam een gebruiker naar ons toe en zei ‘Als je dit stukje aanpakt, los je al een heel groot deel van de pijnpunten op.’ Zo besloten wij ons na september 2017 op één onderdeel te gaan richten en bouwden wij een prototype.”

Wie zijn jullie gebruikers?

“Wij hebben veel gekke dingen verkocht afgelopen week. We begonnen met een aantal archetypes om in te schatten wie gebruik zou maken van Pakkie. Maar iedereen maakt gebruik van Pakkie. Zo verkochten wij zelfs een antieke naaimachine van 20 kilo. De gebruikers kunnen Pakkie ook op allerlei platforms gebruiken. Direct vanuit de website of app van Pakkie kun je je link kopiëren naar bijvoorbeeld Marktplaats en de link in je gesprek plakken.”

Hoe garandeer je dat de dienst veilig is?

“De eerste 3D grafische kaarten zijn verstuurd, dat blijft spannend. Je hebt een stukje software en die gooi je de wereld in. Daar kunnen altijd bugjes in zitten. We hebben er al een paar gevonden maar die meteen kunnen oplossen. Maar het aantal viel reuze mee, vooral ook door de goede testfase kunnen wij er nu voor zorgen dat betaling en verzending veilig verlopen.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Wij vragen voor de verzendkosten dezelfde prijs als in de winkel, en verdienen een vaste provisie, een klein deel aan de gefrankeerde verzendlabels. In de toekomst zijn er nog veel meer omzetstromen te bedenken, als we ook het inpakken, afgeven en checken willen aanpakken.”

Wie zijn jullie concurrenten?

“We hebben zeker concurrenten, zoals de betaalverzoeken van Marktplaats, Postcode Garant en ook PostNL werkt momenteel aan een oplossing. Maar de concurrenten die er zijn, passen niet zo goed in de huidige platforms.”

Wat is er uniek aan Pakkie ten opzichte van de concurrentie?

“Marktplaats biedt ook een oplossing aan, maar die richt zich alleen op de betaling. Hierbij geldt dat de verkoper automatisch na 7 dagen wordt uitbetaald. Dit geld wordt automatisch overgemaakt, zelfs als het pakket niet overgaat. Hiermee lossen ze het probleem niet op.

Wij hebben echt vanuit de gebruikers van Marktplaats en Facebook gedacht en ons afgevraagd: hoe moet de gebruiker een betaling en verzending uitvoeren? Wij brengen de betaling en verzending samen. Wat ons echt uniek maakt is de simpliciteit. Je hoeft geen account te hebben, maar krijgt simpelweg een link. Er zijn weinig tussenstappen tussen betalen en ontvangen.”

Wat zijn de resultaten en reacties tot nu toe?

“Binnen het eerste weekend hadden wij al 10.000 bezoekers. Dat is ongelooflijk snel gegaan. We krijgen veel enthousiaste reacties en zien zelfs dat sommige mensen ontdaan zijn over het feit dat een dienst als deze nog niet bestond.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

“We zijn nu vooral nog veel aan het leren. Als we vier keer een vraag krijgen over de verschillen tussen de betaalverzoeken van Marktplaats en onze dienst, maken we daar een pagina van. Onze ambitie is om een fantastisch product neer te zetten en de handel in tweedehands spullen toegankelijk te maken. Waarom kan je een nieuw product wel afrekenen en laten bezorgen, en moet je voor een tweedehands product het halve land afreizen? Wij maken gebruik van het gemak van een verzendlabel en zorgen ervoor dat de verzending en betaling zo veilig mogelijk verlopen.

In de toekomst zijn er verschillende manieren waarop wij Pakkie kunnen uitbreiden. Een verkoper moet verpakkingsmateriaal hebben en langs een punt gaan om een pakket af te leveren. Wij willen uiteindelijk al deze hobbels wegnemen om echt het verschil te maken.”

Foto’s: Pakkie

T-mobile
FOUNDERS
Betaal en bezorg je tweedehands spullen in een handomdraai met Pakkie