Founders

De social media strategie van biercafé Olivier in Utrecht is zo vreemd dat het werkt

Deze ondernemers snappen hoe social media bijdraagt aan het bedrijf. Het succes van Belgisch biercafé Olivier op sociale media: ‘Ons plezier is puur en echt, mensen voelen dat.’

Gevestigd in een voormalige schuilkerk, vlakbij de stadsuitgang van het Utrechtse Hoog Catharijne, zit achter twee houten deuren een gigantisch historisch pand verscholen. Op de gevel prijkt Olivier – uit te spreken als Olievjee – zoals ook het Instagramaccount heet. Volgers van biercafé Olivier maken op deze manier kennis met stamgasten, de café-kat en natuurlijk een ruim assortiment aan speciaalbieren.

Naast het watertandende aanbod is Olivier inmiddels ‘bescheiden beroemd’ vanwege de social media filmpjes gemaakt door en met het personeel.  

iPhone-foto’s

Café Olivier werkt op social media veel met video en foto. Denk aan een bier-ABC, wervingsfilmpjes voor nieuw personeel en aandacht voor actualiteiten in Bierland. Eerste medewerker Stan van Boeckel startte twee jaar geleden met zijn iPhone om met wat foto’s de sfeer uit de zaak over te brengen. Wat bleek: de humor van het personeel werkte ook online.

Eigenlijk ben ik toen maar wat gaan doen, legt Van Boeckel uit. “De eerste keer dat ik besefte dat we goud in handen hadden, was toen we een deel-en-win actie deden met het exclusieve West-Vleteren bier. Dat eerste filmpje werd 60.000 keer bekeken. Door aan gasten te vragen of zij het bericht wilden delen, ging het als een lopend vuurtje. We merkten: hier gebeurt iets.”

Dat het personeel centraal staat in veel social media content is eigenlijk heel logisch, zegt Stan. “Personeel maakt het bedrijf. Uit intern onderzoek is gebleken dat gasten het personeel heel bepalend vinden voor de beleving, natuurlijk gecombineerd met onze bijzondere biertjes.”

Echtheid

Zonder professionele camera-ervaring maar bezig met een opleiding in marketing kon Stan, op dat moment werkzaam in Olivier als barmedewerker, zijn schoolopdrachten uitvoeren in het bedrijf achter het biercafé en nog 26 andere horecazaken: Debuut. Stan: “Ik spitste de schoolopdrachten wanneer mogelijk toe op Olivier, met enige hulp van het hoofdkantoor. Uiteindelijk heb ik een strategisch marketingplan moeten schrijven, dit heb ik helemaal op Olivier gericht en dat was ook de aanzet voor de extra marketing en socialmedia inspanningen.”

het allerleukste aan ons werk is gasten aan het lachen te krijgen.
Tweet
Twitter

Aanvankelijk dacht Stan niet na waarvan hij foto’s maakte. “Wel wist ik al snel dat we wilden laten zien hoe het hier écht is. Mensen laten zien die hier werken en alles met een knipoog. Immers: het allerleukste aan ons werk is gasten aan het lachen te krijgen.”

Na een provisorisch en spontaan begin, werd de afgestudeerde commerciële economie student steeds serieuzer over zijn social media project dat vooral kansen bood voor het bereik van Olivier: voor stamgasten maar ook nieuwe mensen. In plaats van foto’s besluit hij meer filmpjes te maken. “Niet van geweldige kwaliteit, maar toch genereerden ze elke keer weer meer bereik.”

De kracht van het bedrijf zit hem volgens Stan in het feit dat mensen elkaar graag erover vertellen, dat begint bij het contact met gasten en de gemoedelijk sfeer. Stan: “Die lach en herinneringen wilden we ook doorvoeren in het online profiel. En toen we merkten dat mensen het erover gingen hebben, was dat alleen maar een teken om door te gaan.”

Duivelsbier

Dat Stans werk met foto’s en in toenemende mate filmpjes zinvol was, bleek bij een onverwachte hitfilmpje over Duvel-bier. Collega’s hadden bedacht dat het tof zou zijn het tapbier van Duvel aan te prijzen. In plaats van serieuze taal, kwamen ze met een directe benadering van Duvel. “In het filmpje trokken we een duivelspak aan. we namen het letterlijk een op een over. Het slaat eigenlijk nergens op maar is wel heel erg leuk. In zo’n filmpje zit wel altijd een boodschap verpakt hoe het bier is en smaakt. Het filmpje scoorde enorm doordat media het oppikten”, aldus Stan. 

We hopen dat de filmpjes een bijdrage leveren aan het succes van Olivier. Onze voornaamste winst is dat Olivier leeft, offline en online
Tweet
Twitter

Online bereik is één maatsaf voor succes. Het effect van een actieve aanwezigheid op social media is belangrijker. Stan: “Het is moeilijk te bepalen wat het doet voor Olivier. We hopen dat de filmpjes een bijdrage leveren aan het succes van Olivier. Zoiets is lastig uit te drukken in geld. Onze voornaamste winst is dat Olivier leeft, offline en online. Dat begint bij het personeel, zij delen posts en vervolgens vinden de filmpjes hun weg bij ontzettend veel mensen waardoor nog meer gasten op ons af komen. De laatste filmpjes werden 120.000 keer bekeken, per stuk! Dat we dit al twee jaar doen en mogen doen, bewijst voor ons dat het werkt.”

Doelen

Stan begon met spontane acties op Facebook en Instagram, maar zijn inspanningen resulteerden in een serieuze job. Niet meer als barman, maar als chef social media. Een dag per week houdt hij zich nu bezig met de social media accounts en de filmpjes van Olivier. Wat zijn zijn doelen, zijn dromen? 

we merkten al gauw dat juist de charme van onze kneuterige amateurfilmpjes blijkbaar veel waarde heeft voor ons publiek
Tweet
Twitter

Hoewel er een zekere charme zit in spontaniteit, mag er volgens Stan meer structuur komen in de content. Het mag meer gepland en constanter zijn. “Dat we daarbij geen gelikte filmpjes presenteren is allesbehalve erg. We hebben één keer een video uitbesteed aan een professioneel bedrijf. Het zag er prachtig uit maar we merkten al gauw dat juist de charme van onze kneuterige amateurfilmpjes blijkbaar veel waarde heeft voor ons publiek. Wat we doen werkt: we blijven er heel erg onszelf mee zonder af te wijken van onze drie social media pijlers: bier, humor en ons personeel. We zullen doorgaan met onze strategie om simpel en echt te blijven. Mensen voelen dat.”

Foto’s: Lisa Praster

T-mobile
FOUNDERS
De social media strategie van biercafé Olivier in Utrecht is zo vreemd dat het werkt