Column

Verbinden is het nieuwe netwerken

Boris van Beek, directeur digital & customer operations zakelijk, vertelt over bijzondere verbindingen tussen T-Mobile, goede doelen en partners.

Al sinds jaar en dag werken mensen samen om tot een beter resultaat te komen. Wie je kent is net zo belangrijk als wat je kunt. Vroeger heette dat netwerken. Tegenwoordig hoor je dat we toewerken naar een participatie-economie. Mooie terminologie hoor, maar in feite komt dat natuurlijk allemaal gewoon op hetzelfde neer: mensen met elkaar verbinden.

Soms is het fijn belangeloos iets te geven aan een ander.
Tweet
Twitter
Dat is precies wat we bij bij T-Mobile ook graag doen. Het is niet alleen leuk elkaar verder te helpen, het geeft vaak ook energie en biedt nieuwe mogelijkheden. Soms ontstaat er een win-win situatie, hebben beide partijen profijt van het feit dat ze de handen ineen hebben geslagen. Maar soms is het ook gewoon fijn belangeloos iets te geven aan een ander.

Stichting Jarige Job

T-Mobile sponsort Stichting Jarige Job, dat is een stichting die boxen geeft aan kinderen die hun verjaardag niet kunnen vieren. In de box zitten versiering, traktaties, wat lekkers voor thuis en cadeautjes. Wij steunen Jarige Job op door geld te doneren én door hulp te bieden. Zo helpen we de stichting met hun bedrijfsvoering, maar steken we ook letterlijk de handen uit de mouwen.

Het bedrijfsuitje voor een deel van onze medewerkers was onlangs in de loods waar de verjaardagsboxen worden ingepakt. Ook worden er geregeld sponsoracties georganiseerd om geld op het halen. Dit zijn redelijk traditionele vormen van het ondersteunen van een goed doel.

Humanitas DMH

Soms pakken we het ook anders aan. Bijvoorbeeld in de samenwerking met Humanitas DHM. Deze stichting ondersteunt en behandelt mensen met een (licht) verstandelijke beperking en/of psychiatrische problemen. Samen met hun IT-leverancier kwamen ze naar ons. Niet voor geld, maar omdat ze graag een speciale app wilden ontwikkelen. Een Kook-app met als doel mensen die niet zelf(standig) kunnen koken, helpen met het doen van boodschappen en het bereiden van een lekkere, betaalbare en gezonde maaltijd.

Samen met onze IT-leverancier hebben we doelgroep onderzoek gedaan en gefaciliteerd in design thinking. Ik vind het mooi mensen met elkaar te verbinden zonder commercieel doel. Als je dat durft los te laten, ontstaat er wat moois. De Kook-app is er gekomen dankzij het netwerk aan verbindingen dat is ontstaan. Zo heeft de chef-kok van Unilever geholpen bij het maken van de recepten en stelde Albert Heijn het beeld van hun huismerk gratis ter beschikking. Ook dat is verbinding, een unieke samenwerking tussen een goed doel en zakelijke contacten.

CallHosted

Verbinden kan dus op verschillende manieren. Generaties voor ons deden dat net zo goed al. Ik ben ervan overtuigd dat er wat dat betreft niet zoveel is veranderd ten opzichte van vroeger. Contact komt vanuit mensen zelf; al maken alle apparaten die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben sommige verbindingen wel makkelijker.

Zo werkt T-Mobile intensief samen met CallHosted, onze leverancier van cloud telefonie. We weten allebei waar onze kracht ligt. Bij T-Mobile weten we hoe we een proces voor de massa moeten neerzetten. Maar kleine innovaties kunnen ze bij CallHosted sneller realiseren.

Onze samenwerking is gebaseerd op vertrouwen, het is geen traditionele klant-leverancier relatie maar een partnerschip. Veel van onze kennis investeren we in elkaars bedrijven. Nee, dat is niet eng, dat is dé manier om gezamenlijk stappen te kunnen zetten. Ook hebben we toegang tot elkaars pand. Dat heeft uiteraard allebei praktische voordelen, maar de meest belangrijke is wat mij betreft de mentale winst. En die zit ‘m in vertrouwen.

T-mobile