Digitalisering

Connectathon: wilde plannen op zoek naar een oplossing

Ondernemers met passie en een wild plan verbinden met het netwerk, de kennis en de connecties van T-Mobile. Dat gebeurde op de T-Mobile Klantendag in de Connectathon. Innovatiemanager Ewout Karel over bijzondere vraagstukken die zijn team kreeg voorgeschoteld.

Met negen teamleden boog Ewout Karel, innovatiemanager bij T-Mobile, zich tijdens de Connectathon over acht vraagstukken van ondernemers. Voor zeven daarvan kreeg het team een oplossing voor elkaar die de vraagstellers ook echt kunnen gebruiken in hun organisatie.

Expertise

Als er kennis nodig was van buiten, werden aanwezigen betrokken in het vraagstuk. “We werkten bijvoorbeeld aan een oplossing om vroegtijdig drukte te monitoren voor kruispunten met verkeerslichten. Maar dat moest draadloos, daarvoor moesten data door de lucht worden gestuurd.”

Beveiliging op dat gebied is dé expertise van T-Systems en zij waren ook aanwezig op de T-Mobile Klantendag. Door de mensen van T-Systems te koppelen aan het IoT-team van T-Mobile konden zij met elkaar in gesprek over een oplossing.

Jamsessie

De Connectathon past helemaal in de ondernemersfilosofie van Karel. Die is in één woord samen te vatten: jammen. “Vergelijk het met klassieke muziek en jazz. Klassieke stukken zijn prachtig, knap gemaakt, maar worden al eeuwen op dezelfde manier gespeeld. Vergelijk dat met jazz. Toen dat ontstond, lieten ervaren musici in één keer alle conventies los. Ze sloegen aan het jammen. En de muziek die je hoorde was nieuw en uniek.”

Dat jammen zag je terugkomen tijdens de Connectathon, vertelt Karel. “Zo was er een boer die zich afvroeg of hij gegevens over de luchtkwaliteit in de stallen van andere boeren kan ontvangen. Om de vergelijking met jazz er weer bij te pakken: in dit geval leverde de boer met zijn vraag een riedeltje, we verzonnen er een baslijntje bij in de vorm van een Narrowband IoT-verbinding en zo ontstond er een muziekstuk, een oplossing, die voorheen helemaal niet bestond. Dat noem ik jammen, en dat is precies wat ik graag doe.”

Drie uitdagingen

Voor Founders koos Ewout Karel de ‘jamsessies’ die hem het meest bij zijn gebleven.

1. Betere internetverbindingen voor scholen

Er zijn scholen in Nederland die geen vaste internetverbinding kunnen krijgen omdat ze, bijvoorbeeld, achter een dijk staan. Hoe kunnen de leerlingen toch gebruikmaken van snel internet?

Ewout Karel: “Een oplossing die naar boven kwam, was het 4G-signaal van T-Mobile inzetten als wifi op school. De vraag was of dat überhaupt kon en of het ons netwerk niet ondersteboven zou trekken, zodat andere gebruikers daar last van zouden hebben.

Hardwarefabrikant Huawei was ook aanwezig op de Klantendag. We vroegen hen of het mogelijk was het bereik te vergroten door een andere antenne in te zetten. Zij hebben de hardware daarvoor; een buitenantenne die twintig kilometer buiten de kust van Nederland nog bereik heeft. Dat zou op z’n zachtst gezegd afdoende moeten zijn.

We gaan nu vijftig schoolklassen van beter internet voorzien.
Tweet
Twitter
We gaan nu vijftig klassen op die manier van beter internet voorzien. Dit was een interessante vraag, omdat we ons eigen netwerk moesten uitdagen. Daar leren we zelf van. Van de andere kant open je nieuwe mogelijkheden voor scholen, dat is heel mooi.”

2. De hooibroeisensor

Jaarlijks vliegen er een flink aantal hooibergen in brand door hooibroei. Hoe zijn dat soort branden te voorkomen?

Karel: “Ik kan me best indenken dat mensen zich afvragen hoeveel hooibergen er überhaupt nog zijn in Nederland. Geloof me, een brandende hooiberg is een serieus probleem. Ik ben dan ook blij dat we een bijdrage hebben kunnen leveren aan een oplossing.

Die overigens nog geen 80 euro kost: een sensor die de temperatuur in een hooiberg waarneemt, die data doorstuurt en de boer tijdig kan waarschuwen. Dit is de kern van wat we bij T-Mobile doen: het verzorgen van connectiviteit, ook op een plek waar niet al te veel internet en stroom is.”

3. De Connectathon-winnaar: een vertrouwde stem voor mensen met dementie

Dementiepatiënten hebben vaak last van angst; ze vertrouwen het niet als mensen die ze niet (her)kennen hen dingen vertellen. Kan dat niet standaard met een vertrouwde stem?

Karel: “De vraag kwam van iemand die regelmatig tegen dit probleem aanloopt omdat zijn moeder aan dementie lijdt. Zij wil nog altijd graag naar de kerk, maar als een verzorger zegt dat ze op dat moment niet naar de kerk kan, geeft dat veel stress. Een vertrouwde stem – van haar zoon of een mantelzorger – kan haar geruststellen. Bijvoorbeeld door te zeggen dat ze gisteren al naar de kerk is geweest.

Voor ons kwamen er twee uitdagingen naar voren: hoe maken we een applicatie waarmee dementerende mensen op elk gewenst moment een vertrouwde stem kunnen horen, ook als de spreker niet beschikbaar is? We onderzoeken nu of mensen bepaalde zinnen kunnen inspreken op een app, die een verzorger kan gebruiken.

Daarnaast hebben we een onderzoek uitgezet waarin we aan klanten van T-Mobile vragen of zij mensen met dementie in hun omgeving kennen en dit verschijnsel herkennen. Op die manier willen we valideren of het probleem groot genoeg is om deze oplossing definitief te gaan ontwikkelen.”

T-mobile
FOUNDERS
Connectathon: wilde plannen op zoek naar een oplossing