Digitalisering

Digitale transformatie: zit jouw bedrijf op de goede weg?

De digitale transformatie: ook jouw onderneming heeft ermee te maken. Kun je meerdere van onderstaande zes vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan zit je bedrijf op de goede weg.

Hoe wordt je onderneming écht ‘connected’? Op de T-Mobile Klantendag 2018 bogen digitaal strategen Marco Derksen en Rogier Schmit zich over die vraag. “We zien dat de traditionele business- en organisatiemodellen aan vervanging toe zijn. Deze stap noem ik de digitale transformatie. Die heeft – in tegenstelling tot de eerdere stap – minder met technologie, maar vooral met mensen te maken”, vertelde Derksen eerder al aan Founders. Hij is ook oprichter van Marketingfacts en Upstream, een adviesbureau dat bedrijven helpt met het maken van een digitale transformatie.

Volgens Rogier Schmit (partner bij Vanad Bliss Digital Transformation) is het bij het veranderen in een connected onderneming belangrijk om niet meer te denken ‘wij zijn het bedrijf en de rest is de buitenwereld’: “Je moet juist openstaan voor het potentieel van de buitenwereld, zodat die actief kan bijdragen aan je product en dienstverlening.”

Rogier Schmit

 

Founders filterde zes vragen uit de presentatie van Schmit en Derksen op de T-Mobile Klantendag. Hoe meer je er met ‘ja’ kunt beantwoorden, hoe beter je onderneming op weg is om een ‘digital master’ te worden.

1. Verandert je onderneming mee met de buitenwereld?

De belangrijkste reden voor digitale transformatie is voor meer dan 60 procent van de ondernemingen die meededen aan een onderzoek van Altimeter: veranderd gedrag en een veranderende voorkeur van klanten en medewerkers.

Die veranderingen zijn bekend: de meeste werknemers kunnen meer met de devices die ze thuis gebruiken dan met apparatuur van de zaak. Online gedrag en communicatiekanalen veranderen, (jonge) werknemers kijken anders aan tegen zaken als hiërarchie, klanten kijken anders naar gemak en wat een bedrijf in hun leven betekent.

If the rate of change on the outside exceeds the rate of change on the inside, the end is near
Tweet
Twitter
Je kunt er als onderneming voor kiezen daar niet in mee te gaan, maar dan geldt al snel de bekende quote van oud-General Electric-topman Jack Welch: “If the rate of change on the outside exceeds the rate of change on the inside, the end is near.”

2. Vertrouw je op je gut feeling?

Digitale transformatie draait om het veranderen van organisaties en systemen. Bedrijven zijn vaak nog ingericht zoals ze in de vorige eeuw begonnen zijn. Beslissingen worden bovenaan genomen, opdrachten van bovenaf uitgedeeld en in gespecialiseerde teams uitgevoerd. Die teams rapporteren weer naar boven. Je kunt dat ‘voorspellen en controleren’ noemen.

Volgens het wereldwijd opererende adviesbureau McKinsey moeten ondernemingen toe naar ‘aanvoelen en anticiperen’. Mensen bepalen zelf hoe ze bijdragen aan doelen in hun onderneming. Als ondernemer is het belangrijk om erop te vertrouwen dat jij en je organisatie aanvoelen wat er nodig is en vervolgens op de juiste manier handelen. Rogier Schmit maakt de vergelijking met een bos dat ‘aanvoelt’ dat de winter dit jaar wat later komt en zich als vanzelf op die situatie aanpast.

3. Lijkt je onderneming meer op een organisme dan op een machine?

Eigenlijk zou je bedrijf dus moeten lijken op dat bos, of op een levend organisme. Op die manier is een organisatie niet afhankelijk van orders van hogerhand (‘push’), maar alleen van een richting die de leiding aangeeft. Actie ondernemen is voor medewerkers belangrijker dan de structuur van de organisatie volgen, en ze kunnen snel reageren op veranderingen (‘pull’).

Betrek medewerkers bij de besluiten die je neemt
Tweet
Twitter
Eén van de belangrijkste dingen die je als ondernemer moet doen is daarom je personeel meenemen in veranderingen. “Betrek medewerkers bij de besluiten die je neemt”, adviseert Derksen. “En hou er rekening mee dat het aanpassen aan veranderingen tijd nodig heeft. Ook als ze op het eerste gezicht heel simpel lijken. Denk aan het voorbeeld van de ‘backward bicycle’. Het kost (volwassen) mensen tijd om zich aan te passen”.

Marco Derksen

4. Heeft iedereen in je onderneming de beschikking over dezelfde informatie?

Mensen moeten zelf toegang hebben tot informatie om echte betrokkenheid te krijgen
Tweet
Twitter
Informatie delen is een belangrijke voorwaarde om je organisatie van push naar pull te krijgen”, zegt Schmit. “En dat is niet elke week een update sturen vanuit het management. Daar los je het probleem niet mee op. Mensen moeten zelf toegang hebben tot informatie om echte betrokkenheid te krijgen. Op basis daarvan kunnen ze uit eigen wil initiatief tonen om actie te ondernemen.”

5. Sta je in open verbinding met de wereld om je heen?

Waarom kunnen klanten niet bijdragen aan de software die je aanbiedt? Dat realiseerde ontwikkelaar SAP zich, en creëerde een developersnetwerk. Waarom kan een telecomprovider input van klanten niet gebruiken om andere klanten hulp te bieden bij vragen over hun toestel? Dat deed T-Mobile.

Twee voorbeelden die laten zien dat het belangrijk is om als bedrijf een ‘hotline’ te hebben met de wereld om je heen en het potentieel van die buitenwereld op zoveel mogelijk manieren te benutten.

6. Ben je net zoveel bezig met het verbeteren van je leiderschap als met technologische verbeteringen?

De schrijvers van het boek Leading Digital onderzochten hoe ver ondernemingen zijn op het gebied van digitaal leiderschap. Daarbij keken ze hoe het ervoor stond met de digitale capaciteiten van bedrijven en met hun leiderschapscapaciteiten.

Het bleek dat de ondernemingen die op beide gebieden het best scoorden (‘digital masters’), door de jaren heen ook meer plusten op hun omzet en winst. De bedrijven die goed scoorden op technologische verbeteringen maar minder op leiderschap, bleven achter wat betreft hun winst. En daar is onder de streep het voortbestaan van een onderneming toch van afhankelijk. Je kunt als ondernemer de boel technologisch dus top notch op orde hebben, uiteindelijk is goed leiderschap de sleutel tot een glansrijke digitale transformatie.

Wil je meer weten over digitale transformatie binnen jouw bedrijf? Neem dan eens contact op met het T-Mobile Ondernemen team om meer te weten te komen over onze connectiviteitsoplossingen op de werkvloer. 

T-mobile
FOUNDERS
Digitale transformatie: zit jouw bedrijf op de goede weg?