Ondernemers

De foodtrucks van Hupsaté zijn niet aan te slepen op Brabantse feesten en partijen

Het Bredase foodtruckbedrijf Hupsaté groeit de laatste jaren gestaag. Volgens oprichter Jeroen Janse (32) niet door veel promotie op internet, maar juist door sterke mond-tot-mondreclame. “We leveren kwaliteit en dat trekt mensen aan.”

Zeven jaar geleden besloot Janse na jaren in de horeca te hebben gewerkt samen met Kars Oomen, de broer van zijn vriendin, zijn foodtruck-bedrijf Hupsaté te starten. “Ik had een aantal leuke ideeën voor de foodbar waar ik werkte. Mijn manager zei toen: ‘het gaat goed zo, maar als je je energie kwijt wilt, kun je misschien beter voor jezelf beginnen’.”

“Ik had al commerciële economie gestudeerd, wat handig is om achter de hand te hebben wanneer je voor jezelf begint. We besloten te koken wat we zelf lekker vinden: gezond fastfood. Ik heb het zelf vaak druk en heb dus weinig tijd, en zeker op een festival of feest wil ik even snel wat eten zonder gehannes, maar het moet dan wel goed smaken en gezond zijn. We willen verantwoord koken in combinatie met een hoge kwaliteit en snelheid.”

Altijd op de hoogte van het laatste iPhone nieuws

Wil jij niks missen van het laatste Apple iPhone nieuws? Abonneer je dan nu op onze iPhone nieuwsbrief zodat we je op de hoogte kunnen houden van het laatste nieuws rondom de iPhone Xs, Xs Max en iPhone Xr.

Publieksprijs voor Hupsaté

Zo gezegd, zo gedaan, en inmiddels zijn de klussen voor Hupsaté niet aan te slepen. De trucks van het bedrijf, die onder andere luxe kipsaté, flatbreads, huisgemaakte kipburgers en dranken leveren, staan op veel festivals, bruiloften en feesten en de reacties zijn lovend. “Soms komt iemand naderhand naar mij toe en geeft diegene me gewoon een kus op de wang, zo blij waren ze ermee.”

We hoeven niet alleen zijn woorden te geloven: vorig jaar won Hupsaté met zijn kipsatéwrap op de Horecava de publieksprijs voor het lekkerste broodje van Nederland in de categorie ‘on the move’. Dit jaar ging de foodtruck er wéér met de publieksprijs vandoor voor zijn Surinaamse hete kip.

Ik gebruik zelf ook geen social media in mijn persoonlijke leven en steeds meer vrienden ook niet meer
Tweet
Twitter
Verrassend genoeg doet Janse weinig aan promotie op internet. “We hebben wel een website met veel informatie, maar daar vloeien niet heel veel nieuwe klanten uit voort.” Ook de Facebook-pagina, die het met zo’n vijfhonderd volgers prima doet, wordt niet als essentiële marketingtool gezien. “Ik plaats er af en toe iets op als we een speciaal moment hebben, maar daar blijft het ook bij. Ik plaatste bijvoorbeeld een bericht toen we de publieksprijs wonnen. Ik gebruik zelf ook geen social media in mijn persoonlijke leven en steeds meer vrienden ook niet meer.”

Hupsaté

Ondanks dat is zijn smartphone wel een essentiële toevoeging aan zijn bedrijf. “De helft van de tijd functioneert mijn iPhone als laptop. Ik ben altijd bereikbaar voor zakelijke contacten en heb mijn zakelijke nummer ook vaak doorgeschakeld naar mijn mobiel. Ik laat op locatie graag zelf mijn handen wapperen en dan is het belangrijk dat ik mensen altijd te woord kan staan.”

Doe het vol overgave

Door zijn jarenlange ervaring in de horeca had Janse al snel door wat goed werkt. Hij zou beginnende foodtruck-houders dan ook willen meegeven om er niet half in te stappen. “Doe het vol overgave. Plunder je bankrekening, leen wat geld bij ouders of bekenden, en investeer in iets goeds.

Dus als je iets doet, doe het dan goed
Tweet
Twitter
Wij hebben oude ME-wagens gekocht en daar professionele horecakeukens in gebouwd. Als je zorgt dat de kwaliteit van je ingrediënten hoog is en je materiaal goed is, dan maak je het jezelf veel makkelijker. Dus als je iets doet, doe het dan goed.”

De essentie van het succes van Hupsaté bestaat volgens Janse uit een paar elementen. “We koken verantwoord en leveren vanaf 7 euro een maaltijd waar bijna alles uit de schijf van vijf wel in terugkomt: vlees, veel groenten en brood. Ook belangrijk is dat het goed, snel en comfortabel eten is. Het ligt niet te zwaar op de maag.”

“De broodjes zijn helemaal afgesloten. Nu kan ik niet heel goed jongleren, maar ik heb het wel eens geprobeerd met onze flatbreads, en er valt niets uit. Ik heb er mensen mee ondersteboven zien hangen op een schommel tijdens een festival. De Brabantse gezelligheid die onze werknemers uitstralen maakt het af. Ze hebben veel lol, dat kun je niet kopen.”

En natuurlijk doet ook de naam wonderen. “Die heeft mijn vriendin, Britt, bedacht”, lacht Janse. “Hupsaté, dat vergeten mensen niet zomaar.”

T-mobile
FOUNDERS
De foodtrucks van Hupsaté zijn niet aan te slepen op Brabantse feesten en partijen