Founders

Gerard van Zonnig Zeilen: ‘Dankzij internet zijn we ons eigen reisbureau’

De zeilreizen met Zonnig Zeilen van Gerard en zijn partner Germaine lopen goed. Vooral dankzij internet, vertelt Gerard. ‘Op deze manier zijn we ons eigen reisbureau.’

Gerard van Genderen (47) en zijn vrouw Germaine van Ballegooijen (42) hebben zes jaar lang in Turkije en Griekenland zeilreizen georganiseerd met hun bedrijf Zonnig Zeilen. “Na zes jaar begonnen we Nederland te missen, en besloten we terug te gaan. Vanuit hier regelen we nog steeds de zeilreizen.”

Het was voor Gerard een droom om de wereld rond te zeilen. Toen hij Germaine vroeg mee te gaan, zei ze in eerste instantie ja. “Maar toen ging ze van alles opzoeken en kwam ze erachter dat je te maken kunt hebben met golven van acht meter hoog. Ze verklaarde me voor gek en dus moesten we een compromis sluiten. De zee tussen Griekenland en Turkije is rustig, dus besloten we daarheen te zeilen. En zo is Zonnig Zeilen eigenlijk ontstaan.”

Kapitein van het schip

Gerard en Germaine stonden zes jaar lang als team op het schip. Hij als kapitein, zij verzorgde het eten en gaf massages aan boord. Inmiddels zorgen ze vanuit Nederland dat de boten gevuld worden. De telefoon staat in principe altijd aan. “We werken ook gewoon in de weekenden, maar als mensen op bizarre tijden gaan bellen, dan slaan we wel eens een rondje over. Over het algemeen zijn we altijd bereikbaar vanaf 9.00 uur ’s ochtends tot een uur of 22.00 uur ’s avonds.”

Ze hebben zes boten tot hun beschikking, waarvan twee van henzelf. “We hebben twee vaste mensen in dienst, en huren zo’n 30 mensen in die voor ons werken. Zo hebben we bijvoorbeeld ook een Yoga Cruise, waarvoor we ongeveer tien verschillende yogaleraressen inhuren die les geven op de boot.”

Er wordt contact gehouden met de bemanning via verschillende WhatsApp-groepen. Er is een groep voor de kapiteins, de koks en per schip een aparte groep. “Zo kunnen we per onderwerp bepalen wat we tegen wie in welke WhatsApp-groep zeggen.”

Bereik op zee

Wat het bereik op zee betreft, hebben ze niets te klagen. “De wifi in Turkije is echt fantastisch. Waar we ook zijn op zee: we hebben altijd bereik. De Griekse wifi is iets minder sterk, maar gelukkig werkt de Turkse verbinding hier vaak alsnog. Op overheidsniveau kunnen de landen niet zo goed met elkaar opschieten, en alles is prestige. Dat wordt zelfs doorgetrokken naar wie de beste wifi heeft. Wat dat betreft wint Turkije.”

Mocht het eens voorkomen dat er helemaal geen internetverbinding meer is op zee, dan kan er gelukkig altijd nog gebeld worden. “Maar meestal bellen we via WhatsApp.”

Het goede bereik is niet altijd zo vanzelfsprekend geweest. “Toen we zelf nog aan het zeilen waren, moesten er natuurlijk ook mails beantwoord worden. We waren daarom altijd met een kleine antenne op zoek naar open netwerken van restaurants. Een bevriende ingenieur vertelde dat hij zijn antenne in het midden van een frietschep had geplaatst voor beter ontvangst. Dat was een geweldige tip. Als we met het bijbootje het water opgingen om naar internet te zoeken, stond ik met de schep te zwaaien. Op die manier kon Germaine de mails tikken.”

Social media

Ook met social media zijn de twee druk. “Social media is voor ons wel echt een belangrijk medium. Door de foto’s op Facebook, Instagram en Twitter te delen hopen we dat de mensen dat zien en misschien zelfs nog een keertje mee op reis willen. Of dat ze het aanraden aan vrienden en familie natuurlijk. Op die manier moeten we het ook een beetje van de mond-tot-mondreclame hebben.”

Vooral dankzij het internet is het voor Zonnig Zeilen makkelijker geworden om reclame te maken. Waar ze voorheen nog wel eens adverteerden in magazines, doen ze het nu helemaal zelf. “Dankzij internet zijn we eigenlijk ons eigen reisbureau.”

Concurrentie

Zonnig Zeilen is niet het enige bedrijf dat zeilreizen organiseert, maar Gerard is niet bang voor de concurrentie. “Wij kennen het gebied daar op ons duimpje, we weten precies waar we heen moeten en waar je lekker kunt eten. Dat is bij de concurrenten gewoon anders.”

Toch houdt hij ze wel in de gaten op bijvoorbeeld social media. “Dat is ook het makkelijke van internet, je kunt bij iedereen even spieken. Ik wil toch wel graag op de hoogte blijven natuurlijk.” Lachend: “Maar ik weet dat ze ons ook in de gaten houden. Als je een actie organiseert, en even later doet een concurrent een soortgelijke actie, dan weet je eigenlijk al genoeg.” Erg vindt Gerard het niet. “Het houdt me gewoon scherp.”

Tot slot heeft Gerard een geweldig advies voor iedereen die zijn dromen achterna willen gaan: “Je moet het gewoon doen. Ik las ooit ergens dat van alle mensen die iets willen ondernemen, maar liefst 98 procent dit niet doet. Wees niet één van die 98 procent en ga er gewoon voor!”

T-mobile
FOUNDERS
Gerard van Zonnig Zeilen: 'Dankzij internet zijn we ons eigen reisbureau'