Founders

Van simpele lunchroom naar hippe brunchstek: het verhaal achter Corner Bakery

Deze ondernemers snappen hoe social media bijdraagt aan het bedrijf. Het succes van Corner Bakery op social media: het perfecte instagram-plaatje begint met de juiste producten en styling.

De Amsterdamse hotspot Corner Bakery is als het mooiste meisje van de klas: fotogeniek, aantrekkelijk en rijk bedeeld met duizenden volgers op social media. Toch kwam het succes deze Amsterdamse ontbijt- en brunchtent niet zomaar aanwaaien. Wat is hun succesformule?

Die begon bij een oproepje op Facebook van de eigenaar, een jaar geleden. De reden: Bezoekers van de ontbijt- en brunchspot bleven achter en het online bereik bleef klein. De meiden achter het Amsterdamse bureau voor content creatie en grafische vormgeving A-Sociaal media wierpen zich op als redder in nood. Met resultaat: in no-time stonden de rijen voor de deur, passeerde het aantal likes de 20.000 en zijn er twee nieuwe vestigingen op komst.

Onderscheidend

A-Sociaal media bestaat uit Romy Egas (25) en Kae Sutherland (23). Waar de meeste social media experts zich puur focussen op de online strategie, mengt dit duo zich ook in de productkeus en vormgeving van het merk. Romy richt zich op het online artwork en Kae doet de styling. De twee stuitten op een oproepje van de eigenaar van Corner Bakery dat sinds 2013 is gevestigd aan de Johannes Vermeerstraat. Het was een simpele en onbekende lunchroom waar voornamelijk buurtgenoten binnenwandelden voor een ontbijtje. Niets geks, en niets bijzonders. En precies dat was wat er mis was, zagen Kae en Romy bij binnenkomst: “Het was niet onderscheidend genoeg.”

Het was een lunchroom zoals alle anderen, zegt Romy. Misschien zelfs iets gedateerd. “Alles was brocante. Wij zijn de eerste maand gestart met de foto’s en vanaf daar  hebben wij stukje bij beetje iedere maand weer aanpassingen aangebracht. De eerste maand groeide het aantal volgers al. Maar wij wisten dat er meer te winnen viel. Zo hebben wij Corner Bakery geadviseerd in de nieuwe menukaart, het interieur en de opmaak van het eten. Toen wij tevreden waren met hoe het er allemaal uitzag hebben wij een aantal influencers uitgenodigd. En zo is het balletje echt gaan rollen.”

Freakshakes

Corner Bakery is niet nieuw maar haar imago wél. Het oogt fris, schrijven bloggers en influencers die het zaakje graag aandoen om een plaatje te schieten van een perfect ontbijt. Het assortiment kreeg een make-over, de vormgeving aangepast. Kortom: alles werd net wat mooier.

Voor Corner Bakery was het van belang dat iedereen hier kwam om het perfecte Instagram-plaatje te maken. En dat is gelukt.
Tweet
Twitter
Het belang van styling mag niet worden onderschat in tijden van Instagram weet Romy. “Voor Corner Bakery was het van belang dat iedereen hier kwam om het perfecte Instagram-plaatje te maken. En dat is gelukt. Tegenwoordig staat er bijna dagelijks een rij voor de deur omdat iedereen een foto wilt maken van de freakshake en donuts.”

Het perfecte plaatje

Dat het bereik van social media gigantisch helpt in het succes van de zaak, blijkt wel uit de laaiende reacties die ze krijgen van bezoekers. Romy: “Toeristen komen speciaal naar Corner Bakery omdat zij dit voorbij hebben zien komen op social media.” Zelf halen de meiden ook overal hun inspiratie vandaan, bijvoorbeeld voor de iconisch ‘freakshake’. “Na een tripje New York wisten wij dat Corner Bakery hiermee zou scoren. Wij hebben dit meteen doorgestuurd naar de eigenaar en zij zijn er mee aan de slag gegaan. Wij hebben wat betreft de versiering een adviserende rol gespeeld.”

Foto's die door echte food fotografen zijn gemaakt, daar gaat de betrouwbaarheid vanaf. Veel meiden willen naar een plek waar ook zij mooie foto’s kunnen maken
Tweet
Twitter
Een professionele uitstraling bewaken zonder de betrouwbaarheid te verliezen, is één van de zaken waar Romy en Kae zich op richten voor Corner Bakery en andere bedrijven zoals Noor Amsterdam, Studio Anneloes en Charlies Natural Soda. “Wij omschrijven de stijl altijd als het perfecte instagram plaatje. Het moet echt blijven en niet te gemaakt. Daarom maken wij ook veel foto’s met onze telefoon. Want foto’s die door echte food fotografen zijn gemaakt, daar gaat naar onze mening de betrouwbaarheid vanaf. Veel meiden willen toch naar een plek waar ook zij mooie foto’s kunnen maken.”

Oprechtheid

Dat is ook de grootste tip die Romy en Kae hebben voor andere ondernemers. “Het is belangrijk dat je hele instagram feed één stijl uitdraagt. Dus een juiste samenhang maar tegelijkertijd ook diversiteit.”

De influencers die eropaf komen zijn oprecht enthousiast. “Wij betalen influencers niet voor een post”, vertelt Romy. Wel krijgen ze er vaak iets voor terug, bijvoorbeeld in de vorm van een lunch. Maar we willen dat zij altijd zullen posten omdat zij dit zelf echt willen en niet omdat ze er wat voor krijgen.” Eén van de vernieuwingen die de meiden van A-Sociaal media invoerden prijkt nu zelfs op de vernieuwde visitekaartjes: de slogan Enjoy life, eat cake, is getekend A-Sociaal media.

Foto’s: Lisa Praster 

T-mobile
FOUNDERS
Van simpele lunchroom naar hippe brunchstek: het verhaal achter Corner Bakery