Netwerk

Hét Unlimited Netwerk: Hoe word je dat eigenlijk?

Het best geteste netwerk van Nederland word je niet zomaar. Directeur Consumer Marketing Tisha van Lammeren in gesprek met directeur Netwerk Johan van den Branden.

Voor het derde jaar op rij is het Unlimited netwerk van T-Mobile uitgeroepen tot best geteste van Nederland door dé testautoriteit op het gebied van telecom: P3. Hoe krijg én behoud je als telecomprovider de koppositie op het gebied van stabiliteit, betrouwbaarheid en snelheid van je netwerk?

Johan van den Branden (Netwerk Director) en Tisha van Lammeren (directeur Consumer Marketing) praten met elkaar over deze mijlpaal en de ambities van T-Mobile voor de komende tijd.

Tisha: “Een knappe prestatie, voor de derde achtereenvolgende keer het beste netwerk. En grotendeels toe te schrijven aan de Technology-divisie. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?”

Johan: “Begin van dit decennium stonden we op achterstand, toen was ons netwerk eigenlijk onze achilleshiel. Daarom hebben we de keus gemaakt om het van de grond af opnieuw op te bouwen.

Met als partner Huawei, leverancier van de meest geavanceerde en innovatieve netwerkapparatuur. Dat opnieuw opbouwen was een enorme klus, en daar plukken we nu de vruchten van.

We hebben inmiddels vijfduizend mastlocaties, meer 4G-masten dan welke andere operator ook, en op al deze locaties maken we gebruik van de meest geavanceerde apparatuur beschikbaar.

Ook het pakket aan frequenties draagt enorm bij aan de kwaliteit van ons netwerk. Data en telefoonverkeer gaan door de lucht via verschillende frequenties. T-Mobile heeft er tijdens de frequentieveiling van 2012 voor gekozen het pakket te kopen dat zorgt voor een ideale landelijke dekking binnen en buiten, maar dat ook uitermate geschikt is voor grote hoeveelheden data. De combinatie van heel veel masten en de inzet door heel Nederland van deze frequenties zorgt ervoor dat T-Mobile nu de hoogste snelheid kan bieden. Dat is duidelijk zichtbaar in de testresultaten van P3.”

tisha-van-lammeren-unlimited-netwerk
Tisha van Lammeren | Foto: Billie-Jo Krul

 

T: “Maar is het ook voldoende om koploper te worden en te blijven?”

J: “Alleen daarmee red je het niet. Daarom hebben we de afgelopen jaren in sneltreinvaart een aantal acties ondernomen om met ons netwerk echt vóór te lopen op de concurrentie. We hebben bijvoorbeeld op alle locaties in het hele land een derde 4G-frequentie toegevoegd en op de drukste locaties, bijvoorbeeld steden, zelfs een vierde. Vergelijk het met een snelweg: op een vierbaansweg rijd je doorgaans sneller dan op een tweebaans. Dat is echt uniek voor T-Mobile, we zien dat concurrenten door het gebruik van minder geavanceerde apparatuur hier veel meer tijd voor nodig hebben.”

J: “En die goede concurrentiepositie heeft weer te maken met keuzes die bijvoorbeeld ook vanuit Consumer Marketing gemaakt zijn.”

T: “Investeren in ons netwerk is inderdaad een heel duidelijke keuze geweest van ons als bedrijf. Nu zie je welk resultaat dat kan opleveren, en die positie laten we nooit meer verwateren.”

J: “De T-Mobile Unlimited-bundels zorgen ervoor dat we superscherp blijven op de kwaliteit van ons netwerk. Waarom heeft Consumer Marketing de stap gewaagd om dat product in 2017 op de markt te zetten?”

T: “We wilden echt onze nek uitsteken en iets bieden dat de concurrentie niet had. En we wilden laten zien waar T-Mobile toe in staat was. Inmiddels zijn deze bundels de standaard in de Nederlandse markt. Onze klanten maken steeds meer gebruik van ons Unlimited netwerk; iedereen wil tegenwoordig overal en altijd bereikbaar zijn, muziek streamen, Netflixen en gamen.”

“We zijn dan ook ontzettend blij dat ons netwerk de capaciteit en snelheid biedt om aan deze groeiende honger naar data tegemoet te komen. En dat dat gestaafd wordt door het drie keer winnen van de ‘beste netwerk’-titel. Nu kunnen we de beker bij wijze van spreken houden. Zo werkt het ook in de sport: win je hem drie keer, dan ben je gewoon de beste.”

J: “Wat hoor je hierover terug van klanten?”

T: “We scoren hoger in klanttevredenheidsonderzoeken bijvoorbeeld. En het aantal klanten dat bij ons vertrekt vanwege ons netwerk is verwaarloosbaar geworden. Daarnaast is het altijd leuk om te horen dat mensen thuis hun wifi uitzetten, omdat het 4G-netwerk van T-Mobile beter is. En dat klanten in gebieden waar de dekking eerst altijd problematisch was, nu een ontzettend goed bereik hebben.”

J: “Snelheid is ook belangrijk. Denk aan het downloaden of uploaden van bestanden, maar ook bijvoorbeeld voor het streamen van video. Ook al groeit het dataverkeer exponentieel door het gebruik van Unlimited, wij zorgen dat onze klanten daar niets van merken en nog steeds supersnel mobiel internet ervaren.”

T: “Er zijn altijd klanten die er een sport van maken om speed-testjes te doen. Dan lees je bijvoorbeeld online terug dat T-Mobile de beste resultaten boekt. En naast onze klanten komen professionele testers dus ook met positieve rapportcijfers. Niet alleen P3 zegt dat wij het beste netwerk hebben. Ook bij andere netwerk-testbedrijven zoals OpenSignal, Ookla en Net Check kwamen we als beste uit de bus.”

T: “Voor zakelijke klanten is een goed netwerk ook van steeds groter belang.”

J: “Jazeker, we zien dat steeds meer klanten op zoek zijn naar een alternatief voor de vaste lijn. Door ons kwalitatief goede netwerk kunnen we voor zakelijke klanten een oplossing bieden voor bedrijfs- en missiekritische communicatie. We werken hiervoor samen met partners, bijvoorbeeld aanbieders van communicatieoplossingen als Flash PMN en Priocom. Zij leveren de dienstverlening aan hun klanten en wij het netwerk.”

johan-van-den-branden-unlimited-netwerk
Johan van der Branden | Foto: Billie-Jo Krul

 

J: “5G is de volgende grote ontwikkeling in telecommunicatie. Heb je al een beeld van wat dat voor onze klanten gaat betekenen?”

T: “Met 4G gaat het enkel nog over mobiele data voor consumenten en zakelijke gebruikers. Met 5G komen daar ongelooflijk veel mogelijkheden bij: dataverkeer van bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s, connected camera’s, slimme fabrieken, smart city-toepassingen zoals slimme straatverlichting. Dat valt allemaal onder de noemer van 5G. T-Mobile is druk bezig met de voorbereiding op die revolutionaire ontwikkelingen. Iets wat nu nog voor een groot deel op het bord van de Technology-divisie ligt.”

J: “Wij zijn al bezig met experimenten op festivals zoals Pinkpop en het Leidseplein in Amsterdam. Daar simuleren we met speciale antennes een 5G-capaciteit. En we lobbyen bij de overheid om problemen rond de ingebruikname van 5G op de kaart te krijgen. In theorie kan 5G vanaf 2021 gebruikt worden. We willen dat dan ook zeker zo snel mogelijk gaan bieden. Daarom kijken we nu ook al naar ons eigen netwerk: welke elementen zijn geschikt voor 5G en welke moeten we nog 5G-ready maken?”

T: “En op de iets kortere termijn: hoe gaat T-Mobile ervoor zorgen dat het in 2019 weer het beste netwerk van Nederland heeft?”

J: “Onze collega’s van Technology blijven continu werken aan de uitbreiding van capaciteit en bereik van ons Unlimited-netwerk. Ik ben enorm trots dat we ook dit jaar weer het beste getest zijn. Maar het is net als in de sport: je bent zo goed als je laatste prestatie. Het is voor ons dus een enorme uitdaging ook in 2019 weer de beste te worden.”

T-mobile