Founders

Zelfs Sinterklaas regelt tegenwoordig bijna al zijn zaken mobiel

Jasper Oberon beleeft weer zijn drukste tijd van het jaar. Hij runt namelijk Sint op zijn Best, een bedrijf dat Sinterklaas-shows neerzet. De ondernemer zet mobiele technologie in om alles vlekkeloos te laten verlopen.

Oberon werkt in deze weken als Hulp-Sinterklaas, maar is de rest van het jaar goochelaar. De goochelshows staan even on hold, want Sint en zijn Pieten reizen tot 5 december het hele land door om op allerlei plekken shows weg te geven.

“Ik speelde als acteur in een improvisatiegroep bij een entertainmentbureau. Er kwamen wat boekingen voor een Sinterklaasbezoek binnen en daar vonden ze mij de ideale persoon voor. Ik ben vrij lang en heb een goede Sinterklaas-stem.”

Zeven teams

Van het een kwam het ander en al snel werden er shows bij onder andere de Bijenkorf en andere grote bedrijven gehouden. In 2003 waren er alleen nog Oberon en een paar Pieten, maar inmiddels telt het bedrijf 25 tot 30 vaste krachten en zijn er zeven vaste Sinterklaas-teams, elk bestaande uit een hulp-Goedheiligman en een aantal Pieten. Er zijn zelfs een aantal grote landelijke shows geweest in de Maaspoort in Den Bosch, met onder anderen Jochem van Gelder en de meidengroep Djumbo.

Het Sinterklaas-keurmerk onderscheidt ons
Tweet
Twitter
De kers op de taart was voor Oberon het bemachtigen van het officiële Sinterklaaskeurmerk. “Daar hebben we een diploma voor gehaald. Dat pronkt mooi op de website en het onderscheidt je. Je laat aan mensen zien dat je niet de Sinterklaas van om de hoek bent die even een pak huurt. Ze blijven ons controleren, dat vind ik alleen maar goed. Ook is er een integriteitsbeleid gekomen. Al onze spelers tekenen dit beleid, zodat ze aangeven te weten hoe je met kinderen omgaat.”

De cyber-Sint

Sint op zijn Best zet moderne technologie op alle fronten in. “Klanten kunnen ons mailen of bellen, maar het liefst hebben we dat ze het mailformulier op onze website invullen, dat is overzichtelijk. Qua social media hebben we Facebook en Instagram. Een van onze Pieten houdt dit allemaal bij en weet precies de juiste zinnen onder een foto te plaatsen en de goede timing aan te houden.

Social media zetten we niet zozeer in om nieuwe klanten binnen te halen, het maakt ons vooral zichtbaarder. Zo stond ik gisteren nog bij de Hema, en even later zie ik mijzelf terug op foto’s op social media met een hashtag. We hebben ook een aantal algemene filmpjes op YouTube staan, zodat bedrijven deze filmpjes kunnen rondsturen, voordat we bij ze op bezoek gaan.”

We communiceren via WhatsApp, delen draaiboeken via OneDrive en ook de facturatie gaat mobiel
Tweet
Twitter
Intern kan het bedrijf ook niet meer zonder (mobiele) technologie. “De meeste communicatie tussen de verschillende spelers verloopt via diverse WhatsApp-groepen en alle schema’s plaatsen we op OneDrive. Voorheen deden we dat via Word, maar dan heb je veel gedoe met laatste versies die moeten worden rondgemaild. Nu heeft iedereen een linkje naar OneDrive op zijn telefoon staan.”

Oberon raadt startende ondernemers dan ook vooral aan alles zoveel mogelijk te automatiseren. “We gebruiken TickTick als takenprogramma en Google Keep voor het delen van lijstjes. Facturen regelen we via factuursturen.nl. Het kost bijna niets en scheelt zoveel tijd.”

Piet

Oberon is zich bewust van het feit dat het Sinterklaasfeest nu meer dan ooit draait om de Pieten-discussie. We houden daar als bedrijf natuurlijk rekening mee. We hebben bijvoorbeeld ook gouden Pieten en een aantal visagisten die heel goed zijn in opmaken en mooie Roetveegpieten kunnen maken. We passen ons aan naar waar de klant om vraagt. Dat gaat vanzelf, eigenlijk net als het gebruik van nieuwe technologie.”

T-mobile
FOUNDERS
Zelfs Sinterklaas regelt tegenwoordig bijna al zijn zaken mobiel