Ondernemers

Het grote succes van Bloomon: ‘Instagram is heel belangrijk voor ons’

Kleurrijk, bijzonder, spectaculair. De veldboeketten van Bloomon zijn ware kunstwerkjes voor in huis. Enorm Instagram-waardig dus, en dat legt het snel groeiende bedrijf geen windeieren. Oprichter Patrick Hurenkamp: ‘Instagram is onmisbaar voor ons.’

Mede-oprichter Patrick Hurenkamp van Bloomon werd naar eigen zeggen niet blij van ‘die Postcode Loterij-boeketten’ die je overal zag. Zijn schoonfamilie werkte al in de bloemenindustrie en op verjaardagen hoorde hij ze altijd vol passie praten over hun vak, maar ook over hun frustraties van de industrie.

Voordat bloemen bij de klant op tafel staan, zijn ze namelijk zeven dagen onderweg. Veiling, importeur, groothandel, distributeur, winkel – en dan pas consument. “De bloemen staan zo veel korter dan mogelijk zou zijn”, zegt Hurenkamp. Dat kon veel beter en efficiënter, dacht de ondernemer.

Patrick Hurenkamp met een Bloomon-boeket

Kakelvers

Hij besloot twee dingen te doen. Aan de ene kant maakte hij de traditionele keten van kweker naar consument aanzienlijk korter. Bloomon haalt bloemen direct bij de kweker en bezorgt ze zelf bij de klant, waardoor ze kakelvers zijn en minimaal tien dagen staan. Aan de andere kant verzamelde hij een creatief team om zich heen, met mensen uit de internationale mode- en interieurwereld. Zij maken – excuus, creëren – boeketten met bijzondere bloemen en verrassende kleurcombinaties die je niet in de supermarkt vindt.

Hurenkamp: “We maken van bloemen een lifestyle, iets waar je echt blij van wordt. Ik denk dat dat onze kracht is.” Bloomon onderscheidt zich in kwaliteit en vorm. En dat weten bloemenliefhebbers te waarderen. Het bedrijf groeit als een tierelier. Inmiddels telt het zo’n honderd werknemers met 22 nationaliteiten, verspreid over kantoren in Amsterdam, Berlijn en Aalsmeer. Recent opende Bloomon een vierde kantoor in Parijs om ook de Franse markt te kunnen bedienen.”

Altijd op de hoogte van het laatste iPhone nieuws

Wil jij niks missen van het laatste Apple iPhone nieuws? Abonneer je dan nu op onze iPhone nieuwsbrief zodat we je op de hoogte kunnen houden van het laatste nieuws rondom de iPhone Xs, Xs Max en iPhone Xr.

Sociale media

Instagram speelt ongetwijfeld ook een rol bij de groeiende populariteit van Bloomon. Daar delen gebruikers enthousiast hun perfect gestylede interieur mét zo’n mooie bos. Hurenkamp bevestigt het belang van sociale media voor hun bedrijf. “Instagram is onmisbaar voor ons. Bloemen zijn een heel visueel product, dus we kunnen daar veel laten zien van wat we creëren. Ook op andere sociale media, zoals Facebook en YouTube, zijn we actief. Daarnaast hebben we een blog en een nieuwsbrief. We vinden het leuk om te inspireren met het verhaal achter de bos.”

Veel nieuwe klanten komen via hun mobiele telefoon bij Bloomon terecht, zegt Hurenkamp. “Mobiel is voor ons heel belangrijk. We maken daar ook gebruik van om de klantervaring zo goed en gemakkelijk mogelijk maken. Door tips en tricks te sms’en over de verzorging bijvoorbeeld, en door precies aan te kondigen op welk tijdstip je bos wordt bezorgd.” Een Bloomon-app zit ook in de pijplijn voor later dit jaar.

Gemak staat voorop

Bij Bloomon kunnen klanten wekelijks, tweewekelijks of maandelijks een boeket aan huis laten bezorgen in de maten small, medium of large. Ook in de avonduren en in het weekend wordt bezorgd. En wil je je abonnement tussentijds stopzetten, dan is dat geen probleem. Vaas nodig? Ook die bestel je in de webshop. In YouTube-filmpjes legt huisbloemist Anton van Duijn precies uit hoe je de bos perfect in model brengt, en wil je je bloemschikkunsten naar een hoger plan tillen, dan kun je je inschrijven voor een offline workshop.

Moet het water van de bloemen ververst worden, dan krijg je een sms’je op je telefoon. Gemak staat voorop. Speciaal voor Moederdag stelde Bloomon voor het eerst een luxe cadeaubos samen die los besteld kon worden. Daarmee zet Bloomon een eerste stap richting het betreden van een nieuwe, aantrekkende markt.   

Zelf is Hurenkamp een aanzienlijk deel van de dag online, maar ‘niet de hele dag’. “Omdat we een fysiek product hebben, besteden we ook veel tijd aan creatie en design, daarvoor probeer ik mijn laptop en telefoon weg te leggen. Zoiets moet je met mensen doen, niet met technologie. Thuis heb ik een gezin, ook reden om niet alleen maar met mijn telefoon, iPad en laptop bezig te zijn.”

Zijn mailbox houdt hij inmiddels zelf niet meer bij. Honderden mailtjes per dag komen er binnen. Zijn personal assistent maakt een voorselectie voor hem. Telefoontjes handelt hij wel af. “Dat is nog behapbaar. Ik zie dat communicatie steeds vaker via mail, app of Slack gaat.”

Feedback van klanten

De feedback van klanten houdt Hurenkamp wel nauwlettend in de gaten. “Het eerste wat ik ’s ochtends doe, is snel even op Instagram en Facebook kijken wat belangrijke reacties waren van de dag ervoor. Die ongefilterde feedback op wat je doet als bedrijf is onwijs waardevol. Het leidt vaak tot ideeën voor wat er beter kan.”

Dat wil hij andere (beginnende) ondernemers ook meegeven: zorg vanaf dag 1 dat je feedback krijgt van je klant. Ook nu we groter zijn, blijf ik zelf klantenservice doen en social media in de gaten houden. Voor je het weet zit je in een soort ivoren toren en dat is het laatste wat je wilt als ondernemer.”

Compliment

Ook in Londen en Kopenhagen zijn ze actief. Vorig jaar werden meer dan een miljoen boeketten besteld. Nog een teken dat ze een succesformule in handen hebben: hij wordt inmiddels veelvuldig gekopieerd. “Je ziet dat veel mensen nu ook om ‘Bloomon’-boeketten vragen bij bloemisten. Soms zie ik borden langs de weg staan: ‘stel hier je Bloomon-boeket samen’. Dat mag natuurlijk niet, maar het is wel een compliment voor ons.”

T-mobile
FOUNDERS
Het grote succes van Bloomon: 'Instagram is heel belangrijk voor ons'