Internet of Things

Geen dag meer zonder koffie dankzij de IoT koffiemachine van Redbeans

Een dag starten zonder een vers bakkie koffie omdat de koffiemachine op kantoor onderhoud nodig heeft? Aan die frustratie kan dankzij IoT een eind worden gemaakt.

Je kent het vast wel: lang onderweg geweest naar kantoor, wellicht een vers buitje regen te pakken gehad en dan geeft de koffiemachine aan dat hij toe is aan een onderhoudsbeurt alvorens hij koffie kan zetten. Is het al bijna weekend?

Die frustratie zou binnenkort wel eens tot het verleden kunnen horen, dankzij een intensieve samenwerking tussen TWTG, T-Mobile, T-Systems en koffiemachinefabrikant Redbeans. Daarbij worden de koffiemachines uitgerust met een mobiele dataverbinding, zodat de fabrikant op afstand kan meekijken naar het functioneren van het apparaat. En dat zou kunnen betekenen dat de monteur al langs is geweest voor dat het apparaat zijn taken tijdelijk staakt.

Verbinden

Het resultaat van de samenwerking tussen TWTG, T-Mobile, T-Systems en RedBeans is een compacte IoT-module die ook te plaatsen is in koffiemachines die al in gebruik zijn. De module kan gebruiksstatistieken van de koffiemachines uitlezen, vertalen en doorsturen.

De door TWTG ontworpen module maakt gebruik van de standalone NB-IoT verbinding van T-Mobile en verstuurt de gegevens draadloos naar het beveiligde Cloud of Things-platform van T-Systems. Daar wordt data verder geanalyseerd.

Uiteindelijk moet de toevoeging van de module zorgen voor een verlaging van onnodige onderhoudswerkzaamheden aan de machine van maar liefst 25%. Daarnaast kan RedBeans op basis van de gebruiksgegevens ook pro-actief servicebeurten inplannen op de best mogelijke tijden.

De module werkt geheel op zichzelf en behoeft geen verder installatie door eindgebruikers.

Nieuw model

Het toevoegen van connectiviteit via IoT-netwerken zorgt voor een aantal potentiële nieuwe zogenaamde ‘as a Service’-businessmodellen.

Het toevoegen van connectiviteit zorgt voor nieuwe businessmodellen.
Share
Linkedin
In het voorbeeld van de Redbeans koffiemachines blijft de relatie tussen een klant en leverancier niet beperkt tot alleen de aankoop van hardware, maar neemt hij ook direct een aantal diensten af om het product ook na aanschaf optimaal te laten functioneren.

“Dit is een heel goed voorbeeld van hoe IoT bedrijven samenbrengt met hun klanten om nieuwe businessmodellen voor de toekomst te ontwikkelen”, aldus Martin van der Pol, CTO IoT bij T-Systems.

Foto: Olivier Huisman
 
T-mobile
FOUNDERS
Geen dag meer zonder koffie dankzij de IoT koffiemachine van Redbeans