Founders

Dankzij de Klippacast app zijn papieren bonnetjes straks verleden tijd

Klippacast moet het leven van de ondernemer en de consument eenvoudiger maken. Waar je vroeger zeker vijf minuten kwijt was met het invoeren van een bonnetje in de administratie, gaat dat nu in een handomdraai. ‘Je wilt je tijd toch aan leukere dingen besteden?’

Klippacast werd in november 2015 opgericht door Yeelen Knegtering en vijf mede-ondernemers. “Ik had thuis een doos met administratie liggen. Toen ik ging verhuizen dacht ik: ‘Die doos mag ik niet kwijtraken!’ Maar ik dacht ook: ‘Dit moet toch makkelijker kunnen?’”

Een echte oplossing voor het probleem was er toen nog niet. Bonnetjes werden veelal ingescand en vervolgens ergens opgeslagen. Dat vreet tijd, terwijl dat volgens Yeelen niet nodig hoefde te zijn. “Ik belde een vriend van me, die programmeur is, op om samen een oplossing te verzinnen.”

Minder administratie

Die oplossing werd omgedoopt tot Klippacast. Met dit systeem hoef je nooit meer over je bonnetjes na te denken. Op het moment dat jij namelijk iets betaalt met je bankrekening, wordt dat direct in de app gezet. Vervolgens krijg jij een notificatie en verder hoef je niets meer te doen.

Het mooie is dat het systeem ook samenwerkt met diverse boekhoudprogramma’s. Je kunt het bonnetje dus ook direct als inkomende factuur laten boeken, waardoor je veel minder aan je administratie hoeft te doen.

Daarnaast kun je zelf kiezen waar je je bonnetjes wilt opslaan. Dat kan in Klippacast zelf, maar ook in bijvoorbeeld Dropbox. Bonnetjes worden bovendien niet langer uitgeprint, wat goed is voor het milieu en je eigen overzicht. “Ons doel is dat het normaal wordt dat je je bonnen altijd beschikbaar hebt, in plaats van dat je ermee bezig moet zijn.”

Yeelen Knegtering Klippacast
Yeelen Knegtering

Groot bereik, weinig kosten

Binnen Klippacast wordt er veel gebruikgemaakt van mobiele technologie. “De app draait alleen op mobiel, dus we zijn volledig ‘mobile driven’. We gebruiken bijvoorbeeld ook NFC- en QR-technologie.”

Ook op sociale media zetten Yeelen en zijn collega’s in. “We proberen op een leuke manier te tonen waar we mee bezig zijn. Dat doen we via social media, om met weinig kosten wel een groot bereik te hebben.”

Daarbij richt het bedrijf zich met name op LinkedIn, Twitter en Facebook. “We doen weinig dingen die echt visueel zijn, dus een platform als Instagram past niet goed bij ons. We vertellen meer een verhaal.” Natuurlijk worden er ook andere partijen gevolgd, met name bedrijven waar ze mogelijk mee kunnen samenwerken. “Denk aan boekhoudprogramma’s en telecombedrijven.”

Altijd online

Zelf is Yeelen ook veel bezig met de digitale wereld. “Mijn telefoon zit eigenlijk aan mijn hand gelijmd. Ik leg ’s avonds mijn telefoon en laptop naast mijn bed. Als ik dan wakker word, beantwoord ik eerst mailtjes voordat ik ga douchen.”

De reden daarvoor is simpel: “Je kunt tegenwoordig altijd bereikbaar zijn, en dat wil ik ook. Ik wil niet dat iemand niet verder kan met zijn werk, omdat hij even geen vraag aan me kan stellen.” Dat hakt natuurlijk wel in de werk-privébalans. “Maar ik denk dat je als ondernemer niet echt zo’n balans kunt hebben.”

klippacast

Tijd besparen

Klippacast is flink gegroeid. “We begonnen met vijf studenten die parttime werkten. Ik was toen zelf ook nog student, maar ik moest alleen mijn scriptie nog afmaken. Inmiddels hebben we acht mensen die fulltime werken.”

Maar het bedrijf is zeker nog niet klaar. “We willen uiteindelijk dat het hele administratieve proces wordt geautomatiseerd.” Klippacast wil zich echter niet verder verdiepen in eigen boekhoudsoftware, maar de wereld van bonnetjes zo eenvoudig mogelijk maken.

“Wij geloven dat daar op dit moment het grootste probleem zit. Als je kijkt waar ondernemers BTW-aftrek op mislopen, dan komt dat vrijwel altijd door de bonnenadministratie. Papieren bonnen zijn gewoon heel onhandig. En dat moet opgelost worden.”

Luister deels (niet)

Net als vrijwel iedere andere ondernemer heeft ook Yeelen een tip voor ondernemers. “Er wordt je vaak verteld dat je goed moet luisteren naar verhalen van andere ondernemers en moet leren van hun fouten. Maar daar ben ik het slechts deels mee eens.”

“Ik denk dat het gevaar daarvan is dat je niet de vernieuwing realiseert die je in gedachten hebt. Jij hebt waarschijnlijk iets nieuws bedacht, dus kunnen andere mensen je daar ook niet altijd goed op adviseren. Als je je te veel laat leiden door hun adviezen, kom je uit bij iets wat niet zo vernieuwend is als wat jij in gedachten had.”

“Ik denk dat je een goede balans moet zoeken tussen luisteren naar iemand die ervaring heeft en niet luisteren naar iemand die net niet helemaal snapt wat jij bedoelt. Dus luister naar mensen, maar vorm het naar wat je zelf voor ogen hebt”, geeft Yeelen mee.

T-mobile
FOUNDERS
Dankzij de Klippacast app zijn papieren bonnetjes straks verleden tijd