Digitalisering

Laat je pizza bezorgen door een robot

De digitale ontwikkeling van postdiensten betekent niet automatisch het einde van de oude vertrouwde postkaart. Sterker nog: door die twee te combineren, ontstaan vooruitstrevende, creatieve concepten.

Wat laten we tegenwoordig niet bezorgen? De stapels post nemen weliswaar al jaren af, maar postdiensten pakken digitalisering creatief op. Dat leidt tot innovatieve en praktische oplossingen.

Tijdens een workshop Transformation of Postal Services van Deutsche Telekom kwamen veel postbedrijven uit verschillende landen bij elkaar. Ze zijn stuk voor stuk begonnen aan het avontuur van digitalisering. Swiss Post is bijvoorbeeld een leider in baanbrekende nieuwe digitale technologieën. De workshop zat vol innovatieve ideeën die ons inspireren.

Onlangs spraken we al met Juriaan Matthijsen, de founder van Homerr. Dat is een app die particulieren (BuurtPunten) en winkels (ServicePunten) in staat stelt pakketjes tegen een kleine vergoeding (€ 0,40) aan te nemen voor hun buren, zodat ze ook na werktijd hun aankopen in de buurt kunnen ophalen. Een goed voorbeeld waarbij de brug wordt geslagen tussen de digitale en de fysieke postwereld.

Bezorgrobot

Claudia Pletscher (Head of Development and Innovation bij Swiss Post) ontwikkelt en test ideeën met klanten. Bijvoorbeeld de bezorgingsrobot, speciaal ontworpen voor korte afstanden. Hij ziet er uit als een lieve robothond, maar komt heel handig van pas voor goederen die snel, flexibel en goedkoop geleverd moeten worden, bijvoorbeeld pizza of een bos bloemen.

Andere voorbeelden van innovatie door Swiss Post zijn: ​pakketleveringen via drones, digitale ID en de ‘smart’ brievenbus.

Delivery robot van Swiss Post

Digitale mindset

Voor veel bedrijven is het avontuur net begonnen. Ralf Nejedl, Senior Vice President B2B Deutsche Telekom Europe, benadrukte dat voor een succesvolle digitale transformatie een digitale mindset nodig is. Innovatie komt tot stand door samenwerking. Om innovatief te zijn, moeten gevestigde bedrijven met start-ups werken. En start-ups hebben weer grote bedrijven nodig om hun innovatieve oplossingen te implementeren. Deutsche Telekom verbindt beide werelden door middel van de juiste technologie, connectiviteitsdiensten en telecom-infrastructuur.

Vier innovatieve start-ups

Ook presenteerden start-ups uit verschillenden landen hun innovatieve oplossingen:

ProGlove: handsfree scannen van goederen – stelt logistiek personeel in staat om sneller, veiliger en enthousiaster te werken.

Unmanned Life: post sorteren met behulp van autonome grondrobots, drones en autonome drone-bezorging.

Lovespace: een full-service opslagbedrijf. Het verplaatsen en opslaan van goederen voor consumenten en bedrijven: handig, flexibel, waardevol.

Paketchef: biedt een software-oplossing voor automatische en volledig dynamische planning van de beste routes, navigatie en communicatie met klanten in realtime.

Proglove

 

Foto’s: b2b-europe.telekom.com
T-mobile