Astrid Birza (Ik smelt voor jou): ‘Ik zit de hele dag op mijn telefoon’

Astrid Birza (54) begon vijfentwintig jaar geleden haar eigen ijscokar-bedrijf. Inmiddels zijn dat geen ijscokarren meer maar ‘foodtrucks’ en zijn de kleurige auto’s van ‘Ik smelt voor jou’ een gevestigde naam in de foodtruck-business.

“Ik heb dit bedrijf opgericht toen ik ging studeren in Utrecht. Daar ging ik geld bijverdienen bij een ijssalon en van daaruit ben ik met een karretje door het park gegaan. Ik kwam er achter dat dit werk altijd blije mensen oplevert. En ik dacht: ‘weet je, laat die studie maar’. Ik ga dit doen. Het is een vrij leven”, zegt Birza.

Belang van ondernemersgeest

“Ik ben begonnen met foodtrucks, maar toen heette het nog helemaal niet zo. Het was destijds nog gewoon een ijskar. Ik doe dit al meer dan vijfentwintig jaar.”

De mooie auto’s van Ik smelt voor jou reden al vóór het begin van de foodtruck-rage rond. Steeds meer mensen worden verleid door de vrijheid van het ondernemerschap van een foodtruck, maar volgens Birza niet altijd met succes. “Sommige mensen zien het bezitten van een foodtruck-bedrijf als iets heel simpels. Ze denken: ‘we kopen een auto en dan gaan we op een leuke manier hamburgers of smoothies maken.’ Het is het vrije leven dat ze trekt, maar uiteindelijk blijkt dan dat er een gebrek aan ondernemersgeest is.”

Een ondernemer, zeker van een foodtruck, moet volgens Astrid aan bepaalde eigenschappen voldoen om succesvol te zijn. “Ten eerste moet je flexibel zijn en een bepaalde weerbaarheid hebben. Je moet niet denken dat je heel snel veel geld kunt verdienen. Je moet bereid zijn te investeren.”

Ten tweede geeft ze aan dat je over zakelijk inzicht moet beschikken en moet weten wanneer een bepaalde klus wel of niet loont. Een klus in Groningen aannemen terwijl je zelf in Zeeland woont, zal je uiteindelijk met benzine, voorbereidingstijd, inkopen en reistijd meer kosten dan dat het je oplevert, schetst Astrid.

Mobiel op wielen

Het bijhouden van social media is essentieel voor de naamsbekendheid van je bedrijf. Gelukkig heeft Ik smelt voor jou een hoog Instagram-gehalte. Met hun roze gekleurde oldtimers wil iedereen wel op de foto. Dit kanaal en alle andere social-mediakanalen worden bijgehouden door collega Janieke van Bommel (46). “Die post allerlei dingen waar we mee bezig zijn”, vertelt Birza.

“Wij hoeven geen mensen op te gaan zoeken, de mensen komen vanzelf naar ons toe. Na zoveel jaar zijn we een begrip geworden. We staan bijvoorbeeld in de campagne van Hunkemöller met Sylvie Meis. Inmiddels zijn er veel dingen bijgekomen, zoals smoothietrucks of hamburger-foodtrucks, maar op het gebied van ijs zijn wij nog steeds wel uniek.”

Het contact met potentiële klanten en de poule met ruim vijftig oproepkrachten wordt door Astrid zelf beheerd. “Ik ben persoonlijk niet zo online, al zit ik wel veel aan de telefoon. Ik ben in contact met veertig tot vijftig mensen inclusief oproepkrachten. Het hele betalingssysteem is ook online. Daarnaast hebben we natuurlijk ook een routeplanner.”

Digitaal versus ambacht

Toch worstelt de eigenaresse van deze succesvolle foodtruck af en toe met de balans tussen het digitale en het ambachtelijke aspect van haar bedrijf. “Ik zit wel de hele dag op mijn telefoon, maar dat staat eigenlijk haaks op de bedrijfsvoering die wij hebben. Het is een ambachtelijk en uitvoerend gebeuren, waarbij we actief verkopen. Natuurlijk is het heel belangrijk om ook op een andere manier klanten tot je te krijgen en kun je tegenwoordig niet meer om het digitale heen. Ook het aansturen van de werknemers gaat digitaal.”

 

Altijd vrolijke klanten

De foodtrucks van Ik smelt voor jou zijn zowel te vinden op de particuliere als de zakelijke markt. Zo zijn ze actief op beurzen en congressen, maar je kunt ze ook boeken voor trouwerijen en schoolfeesten. “Het leuke is dat iedereen ijs eet: jong en oud.”

Daarnaast maakt Birza vaak bijzondere dingen mee door de vele plaatsen die ze met haar foodtrucks bezoekt. “Een directeur van een begrafenisonderneming nam ooit afscheid. We reden met een knalroze ijswagen over een begraafplaats. Dat was absurd”, herinnert Astrid zich. “We moesten stroom halen tussen de urnen vandaan.”

De conclusie van Astrid over het succes van haar onderneming is dan eigenlijk ook heel simpel: iedereen houdt van ijs. “Het maakt niet uit of we bij een motorbeurs komen, een zakelijk congres of bij Legoworld. Mensen die ouder zijn, worden ook weer kind door het ijs eten.”

T-mobile
FOUNDERS
Astrid Birza (Ik smelt voor jou): 'Ik zit de hele dag op mijn telefoon'