Ondernemers

Zo bedenken de podiumbouwers van Paaspop en Extrema Outdoor hun unieke producties

Designbureau SQuare slaat voor merken, artiesten en festivals de brug tussen creativiteit en het realiseren van ideeën . Oprichter Misha de Bok: ‘Ik wil van klanten weten wat ze echt willen, wat hun visie is. Dat bereik je alleen door veel en open te communiceren.’

Een tasting area waar een goed glas Johnnie Walker Blue Label wordt voorzien van een bijpassende sigaar. De visuele identiteit van dj Fedde Le Grand. Het ontwerp van complete festivalterreinen als Tuckerville en Paaspop.

Het zijn maar drie voorbeelden van wat er bij SQuare in Den Bosch allemaal aan ideeën en ontwerpen de deur uitgaat. Misha de Bok omschrijft zijn onderneming als een ‘creative boutique agency’. Wat dat precies is? “We doen niet specifiek één ding. Wat we bieden aan artiesten, bedrijven en festivals is een 360 graden-merkbeleving.

Misha de Bok

Daarin vervullen we soms de rol van reclamebureau, maar soms draait het juist om techniek. Eigenlijk slaan we een brug tussen creativiteit en het realiseren van ideeën.

Extrema Indoor

Brabander De Bok begon in de jaren ’90 als meubelmaker en maakte zelf in zijn vrije tijd happy hardcore. Hij was vaak op de bijbehorende feestjes te vinden en daar ontstond de liefde voor shows, podia, venues en wat er op die plekken allemaal gebeurt.

Zijn eerste klus als ontwerper kreeg hij op zijn 25ste verjaardag: hij moest het design maken voor een ‘area’ van dancefestival Extrema Indoor. Dat was zo’n succes dat hij vaker en vaker verzoeken kreeg. “Ik ontwierp het eerste podium op water, op de outdoor-editie van Extrema in Aquabest. Daarna wilden dj’s als Marco V. en Roger Sanchez dat ik podia, logo’s en merchandise voor ze ging ontwerpen.”

Futuristisch Las Vegas

Het liep zo goed dat hij in 2008 SQuare oprichtte. Een belangrijk moment volgde in 2010, toen de organisatie van Paaspop aanklopte. Het toen nog bescheiden regionale festival met zo’n 10.000 bezoekers had grote ambities.

SQuare had wilde ideeën, en dus gooide De Bok het plan op tafel om van het festivalterrein een soort futuristisch Las Vegas te maken, met tenten en podia die eruitzagen als kruisingen tussen de Moulin Rouge in Parijs en een Looney Tunes-cartoon. “The sky was nót the limit”, lacht De Bok. “We kregen onze ideeën erdoor en mochten zelfs een decorobject bouwen van 38 meter hoog. Dat was ongekend in Nederland.”

Ik denk dat ik de veertig foto's per dag wel haal
Share
Linkedin

De nieuwe aanpak werd een succes en het festival groeide door naar 80.000 bezoekers. Ondertussen groeide SQuare gestaag door. Het bureau verbreedde de horizon en richtte het vizier ook op ontwerpen voor congressen en beurzen.

Ondertussen heeft de onderneming vijftien mensen in dienst. Daarom moest er in 2016 verhuisd worden naar een groter onderkomen in Den Bosch. Daarnaast kwam er een tweede vestiging van SQuare, in het Zuid-Afrikaanse Kaapstad. En werkt het bureau samen met partners in Detroit en Tokio.

SQuare is 24/7 in bedrijf dus. De Bok: “Ik sta er om 6 uur mee op en ga er middernacht mee naar bed. Mijn telefoon staat altijd aan. Behalve als ik slaap, dan gaat-ie op vliegtuigstand. Dat deed ik eerst niet, maar dan werd ik te vaak wakker van appjes uit Amerika of Azië, waar de werkdag rond die tijd begint. Dat is het fijne van een vestiging in Zuid-Afrika trouwens: bijna geen tijdsverschil.”

De Bok gebruikt zijn telefoon het vaakst om foto’s te maken. “Ik denk dat ik de veertig per dag wel haal. Ik maak ze de hele dag door. Dingen die ik buiten zie en die me inspireren om qua design wat mee te doen. Of screenshots van zaken die ik online opzoek.”

Werk en privé

Niet alleen bij Misha de Bok zelf, maar bij alle SQuare-medewerkers speelt de smartphone een belangrijke rol in het dagelijkse werk. “Voor elk project maken we een nieuwe WhatsAppgroep aan. Soms wel meerdere. Daarin zitten onze medewerkers die erbij betrokken zijn en vaak ook de opdrachtgever zelf. Dat is iets wat je je jaren geleden helemaal niet voor kon stellen, dat iemand zijn privénummer voor zo’n werkdoel aan een externe opdrachtnemer ter beschikking zou stellen.

Maar die grens tussen werk en privé is razendsnel vervaagd de afgelopen jaren. Je ziet ook niemand meer met een aparte werktelefoon. Eerlijk gezegd vind ik het ook mooi dat mensen openstaan voor dat soort persoonlijk contact. Dat raakt aan onze manier van werken.

Ik wil van klanten graag weten wat ze precies denken, wat ze écht willen, wat hun visie is. Dan kan ik het beste werk voor ze leveren. En dat bereik je alleen maar door veel en open met elkaar te communiceren. Dat geldt trouwens net zo hard voor collega’s bij SQuare.”

Het kantoor van SQuare in Den Bosch

Wunderlist

WhatsApp is bepaald niet de enige tool die gebruikt wordt bij SQuare. Wunderlist is ook onmisbaar bij projecten op locatie, vertelt De Bok. “Tijdens een productie krijgt elk onderdeel een eigen list. Daar staan alle stappen op, inclusief de namen van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering.”

Net zo onmisbaar als Wunderlist is Pinterest. “Daar maken we onze moodboards op. Vroeger ging dat nog met uit tijdschriften geknipte foto’s die op een groot stuk karton geplakt werden. En wat ontwerpen betreft: ik schets heel veel. Dat doe ik op mijn iPad Pro, zodat ik de tekeningen makkelijk al tijdens het overleg kan delen met collega’s.”

Enorm aantal volgers

SQuare is actief op Instagram, Facebook en LinkedIn. “Niet in eerste instantie om klanten te werven of enorme aantallen volgers te krijgen. We hoeven niet per se te laten zien wat we kunnen, maar willen tonen wat we zíjn. En gelijkgestemden vinden. Je ziet op ons Insta-account dan ook alleen maar dingen terug die we tof vinden, we delen wat we als privépersoon ook zouden delen.”

Smartphone en sociale media zijn niet meer weg te denken uit concertzalen en van festivalweides. De Bok houdt daarom in zijn ontwerpen rekening met telefoongebruik door het publiek. “Een podium moet ‘Insta-waardig’ zijn; mensen moeten het willen fotograferen. Daarom mag het bijvoorbeeld niet te breed zijn.”

Insta-story 1.0

Een beetje een dubbel gevoel heeft hij er wel over. “Ik maak zelf ook wel eens een filmpje van een performance, maar wat mij betreft mag het allemaal wat minder. De beleving krijg je het beste mee als je je telefoon in je broekzak houdt, ervaring zit niet in een YouTube-filmpje. Misschien is het goed dat mensen weer wat vaker een Insta-story 1.0 maken, oftewel in je hoofd een mooie herinnering hebben aan een goeie show. Het meest warm word je toch van een optreden waar je écht zelf bij was.”

Foto header: Rudgr.com via SQuare
Overige foto’s: SQuare
T-mobile
FOUNDERS
Zo bedenken de podiumbouwers van Paaspop en Extrema Outdoor hun unieke producties