Mobile

Mollie maakt online betalen voor bedrijven heel gemakkelijk

Het tevreden houden van klanten is dé sleutel tot succes bij het beheren van een eigen webshop. Naast een snelle levering horen daar ook betrouwbare betaalmethodes bij. Dit implementeren kan eenvoudig via het Nederlandse Mollie Payments. We spreken daarover met Adriaan Mol, oprichter van Mollie.

Wat is Mollie Payments?

“Mollie verwerkt online betalingen voor bedrijven en maakt dat heel gemakkelijk. Eigenlijk kun je binnen een kwartier al verschillende betaalmethodes accepteren. Dat is op zichzelf al heel uniek. We zijn veertien jaar geleden begonnen met een paar ontwikkelaars en een goed idee, en zijn nu een van de snelst groeiende financiële tech-bedrijven van Europa.

Door de jaren heen heeft Mollie de wijze veranderd waarop betaalproviders normaal gesproken werken. Zo is het implementeren van onze dienst veel sneller en is er van installatiekosten geen sprake.”

Hoeveel mensen werken er bij Mollie Payments?

“Om snel uit te groeien van een lokaal bedrijf naar een bedrijf dat internationaal opereert, is een goed team nodig. We zijn binnen drie jaar tijd van 18 ontwikkelaars naar een getalenteerd team van 100 man gegaan. Daar komen iedere maand nieuwe ‘Mollies’ bij, en we zijn ook altijd op zoek naar extra talenten.”

Wat inspireerde de oprichting van Mollie Payments?

“We wilden de oude gewoontes en systemen van de bankensector doorbreken. Tegen de gevestigde orde schoppen zit bij ons als startup namelijk wel in het bloed. We wilden dat het voor onze klanten zou aanvoelen zoals het eigenlijk hoort, dus dat je niet verrast wordt door rare contracten of processen. Dat hebben we allemaal weggewerkt. En we vinden het ook gewoon tof om dingen beter en vetter te doen dan andere bedrijven.”

Tegen welke uitdagingen liepen jullie daarbij aan?

“Toen we begonnen was het vrij makkelijk, de markt was toen nog niet gereguleerd. Maar nu staan we wettelijk onder toezicht van De Nederlandsche Bank en moeten we dus aan verschillende voorwaarden voldoen. Dat is soms wel een uitdaging als technisch bedrijf vol jonge mensen.

We zijn gewend om ons puur te focussen op onze klanten en ons product, dat willen we elke dag beter maken. Maar nu hebben we ook te maken met eisen en vragen van de toezichthouder. Aan de ene kant ben je de startup die je bent en wil blijven, maar aan de andere kant is het nu ook veel formeler.”

Stel je hebt vandaag je webshop opgericht, dan kun je direct al betalingen ontvangen.
Tweet
Twitter

Hoe werkt Mollie Payments?

“Dat is heel simpel. Je meldt je aan bij Mollie en koppelt dan ons systeem (ofwel API, application programming interface) aan jouw webshop. Ook daar heeft Mollie veel kant-en-klare oplossingen voor. Met een van onze plugin-pakketten ben je in een paar klikken klaar, het kost je slechts tien minuten.

Mollie is daarnaast standaard al in veel software geïntegreerd, dan hoef je eigenlijk niks meer te doen. Je kunt ook je eigen koppeling bouwen, mocht je zelf een beetje kunnen programmeren. Maar ook daar hebben we veel werk al voor je gedaan. Je hebt verder ook nog een persoonlijk dashboard, waar je je inkomsten mee kunt beheren. Lang hoef je daarop niet te wachten. Een betaling die met iDeal is gedaan, heb je bijvoorbeeld de volgende dag al binnen.”

Wie zijn jullie gebruikers?

“Een typische klant, daar geloven we niet zo in. We begonnen in het segment voor kleine en middelgrote bedrijven. Maar naarmate we groeiden, groeiden onze klanten met ons mee. Onze API werd geavanceerder, zodat we ook de interesse van grotere bedrijven wekten. Bekende klanten van ons zijn inmiddels onder meer Acer, Dekbed-Discounter, Ahold en Deliveroo. Maar ook kleine blogs gebruiken Mollie. Het is dus heel divers.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Mollie was de eerste betaaldienst op basis van een ‘no cure, no pay’-model. We doen niet aan maandelijkse kosten, ook niet aan installatiekosten. Je betaalt enkel een transparante vergoeding voor iedere succesvol afgeronde transactie.”

Wie zijn jullie concurrenten?

“We houden ons niet zo bezig met concurreren, maar nieuwe reguleringen, initiatieven en aanhoudende rivaliteit maken ons werk constant uitdagend. Wij streven er dan ook juist naar om deze markt gezond en duurzaam te houden. Om aan die nieuwe standaarden te voldoen, moeten betaalproviders investeren in zaken als innovatie en veiligheid. Soms is het juist beter om de samenwerking aan te gaan. Eerder dit jaar namen we dan ook de klanten van Quantani en Paycheckout over.”

Wat maakt Mollie Payments uniek ten opzichte van de concurrenten?

“Met name de manier waarop we te werk gaan. Bij andere partijen kan het weken duren voor je helemaal bent aangesloten en alle technische koppelingen zijn gerealiseerd. Wij geloven niet zo in het opstellen van ingewikkelde contracten, maar vinden wederzijds vertrouwen belangrijk. Stel je hebt vandaag je webshop opgericht, dan kun je meteen ook al betalingen ontvangen. Al die dingen bij elkaar lost Mollie voor je op.”

Wat zijn de resultaten tot nu toe?

“We hebben de laatste jaren een fantastische groei doorgemaakt. Ons klantenbestand bestaat nu al uit 43.000  verkopers. We zijn erg blij met deze sterke resultaten, maar we zijn nog lang niet uitgegroeid!”

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

“We willen dus nog groter worden, niet alleen qua bedrijf maar ook op wat we onze klanten kunnen bieden. De focus ligt nu op internationale uitbreiding. Om dat te realiseren, willen we dat nieuwe klanten nog eenvoudiger met ons in zee kunnen. Daarnaast implementeren we telkens nieuwe betaalmethodes en functies. Wil je daar meer over weten? Bekijk dan eens mijn interview met Remy Ludo Gieling, hoofdredacteur van Sprout.”

 

Header: Adriaan Mol, oprichter van Mollie Payments
T-mobile
FOUNDERS
Mollie maakt online betalen voor bedrijven heel gemakkelijk