Ondernemers

Edwin Vlieg van Moneybird: ‘Ondernemers doen vaak hun boekhouding onderweg’

Wat je ook doet: als ondernemer ben je het liefst aan het werk. Je volgt je passie. Boekhouden is voor veel zzp’ers eerder een noodzakelijk kwaad. Moneybird-oprichter Edwin Vlieg en zijn compagnons zochten een manier om de administratie te versimpelen en stuitten op een gat in de markt.

Moneybird begon in 2008, nadat Vlieg en co-founders Joost Diepenmaat en Berend van Bruijnsvoort zelf tegen administratieve rompslomp aanliepen. Vlieg: “Ik werkte als freelance webdeveloper en merkte dat het versturen van facturen een hele klus was, zonder slimme software. Hoe vaak ik niet een factuurnummer dubbel had, of een foutje in mijn BTW-berekening…” In plaats van de ellende mopperend te ondergaan, zagen Vlieg en co. een mooie kans liggen.

“De software die er op dat moment was, was voornamelijk gericht op boekhouden; ik kon daar nooit echt een weg in vinden. Daarom zijn we zelf Moneybird begonnen. Aanvankelijk richtten we ons op het versturen van facturen. Aan de hand van gebruikersfeedback hebben we daarna telkens nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Het versturen van offertes, periodieke facturen en offertes, bijvoorbeeld.”

Volwaardig boekhoudprogramma

Moneybird groeide uit tot een volwaardig boekhoudpakket, maar dan zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk. “We zagen vanaf het begin dat we een gat in de markt hadden gevonden. We kregen veel aanmeldingen, en klanten waardeerden het dat we hun commentaar ter harte namen.” Hoewel het versturen van facturen eenvoudiger werd, moesten cliënten ze vervolgens alsnog in een boekhoudprogramma invoeren.

“Naar aanleiding daarvan zijn we ons in boekhouden gaan verdiepen, en concludeerden we dat we dit óók eenvoudiger konden maken. Inmiddels werken er 30 mensen bij Moneybird; het grootste deel verbetert continu onze software en we hebben een support-team dat klantvragen beantwoordt.”

Administratie op je smartphone

De opkomst van mobiele technologie heeft wel invloed gehad op het bedrijf, maar door het administratieve karakter van de software bleef deze beperkt. “We zien dat ondernemers vaker hun boekhouding onderweg doen. Natuurlijk door de ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefoons, maar ook door technologische ontwikkelingen binnen Moneybird. Voorheen moest je bijvoorbeeld veel informatie handmatig invoeren. Door slimme koppelingen, suggestie-algoritmes en gegevensdetectie zijn er tegenwoordig minder handelingen nodig.”

Hoewel Moneybird het mogelijk maakt om onderweg je administratie te managen, is de rol van de desktop voorlopig nog niet uitgespeeld, zegt Vlieg. “We zien toch dat een groot deel van onze klanten de boekhouding doet op een desktopcomputer of laptop: dit werkt voor écht boekhoudwerk toch prettiger. We hebben gelukkig technieken gevonden om zowel voor mobile platforms als desktops snel te kunnen ontwikkelen. De technologische ontwikkelingen zijn voor Moneybird dus geen probleem.”

Old school

“Onze werknemers zijn in principe niet onderweg; ze werken allemaal op een MacBook. In die zin zijn we zeker ‘mobiel’; sommige medewerkers werken regelmatig thuis of in de trein. Maar ze krijgen bijvoorbeeld geen telefoon van de zaak. Smartphones worden eigenlijk alleen gebruikt als we mobiele apps maken.”

Opvallend is dat Moneybird niet voor vragen bereikbaar is via telefoon, terwijl veel bedrijven ervoor kiezen om 24/7 benaderbaar te zijn. “In principe kiezen we graag voor een werkwijze waarbij we rustig de tijd kunnen nemen om de problemen van een klant te onderzoeken.

We volgen technologische ontwikkelingen, zoals chatbots, met veel interesse
Tweet
Twitter
Administratieve vragen zijn soms complex; dan wil je de tijd nemen, en eventueel een collega mee laten kijken. We geloven dat we onze klanten op deze manier het beste en snelste kunnen helpen. Bij ons krijg je écht persoonlijke ondersteuning, en geen antwoord uit een draaiboek. Wel volgen we ook de ontwikkeling van nieuwe technieken, zoals chatbots, met veel interesse.”

Zijn waar de klanten zitten

“Social media zijn onderdeel van onze communicatiestrategie, maar niet onmisbaar, denk ik. We gebruiken Twitter veel: voor nieuws en aankondigingen, klanten weten ons daar ook heel goed te vinden. We gaan daar ook altijd het gesprek aan met mensen.” Kortom: Moneybird wil zijn waar de cliënten ook zitten. “We proberen ze goed te ondersteunen, en met ze in gesprek te komen. Ook is mond-tot-mond-reclame héél belangrijk voor ons, maar niet per se via social media.”

Zo’n 150.000 ondernemers zijn klant van Moneybird, en het bedrijf won in 2015 de Van den Kroonenbergprijs van Universiteit Twente, voor ‘jong ondernemerschap’. Hoe ziet Vlieg het succes van Moneybird zelf? “Het bedrijf is zo gegroeid omdat we altijd de kwaliteit van ons product en de feedback van de klant voorop zetten.

Door de jaren heen hebben we veel kleine keuzes gemaakt, en dan is het achteraf moeilijk te zeggen wat precies de belangrijkste waren. Ik denk dat je succes alleen kunt realiseren door een goed team te bouwen, bestaande uit slimme mensen. Een prettig werkritme is wel cruciaal, met duidelijk afgebakende doelen. In een omgeving met stress, onduidelijkheid en afleiding presteren ook slimmerds niet op hun best.”

T-mobile
FOUNDERS
Edwin Vlieg van Moneybird: 'Ondernemers doen vaak hun boekhouding onderweg'