Lifestyle

Meer dan de helft van Nederlandse jongeren heeft een iPhone

In het vierde kwartaal van 2017 bezat 52 procent van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 20 jaar een iPhone. Een jaar eerder was dat nog 44 procent. De stijging van jonge iPhone-bezitters gaat ten koste van Samsung.

De cijfers zijn afkomstig van Telecompaper, dat een doorlopend onderzoek doet naar het gebruik van smartphones door jongeren. Het iPhone-gebruik is al twee jaar aan het stijgen. Ook is de iPhone al twee jaar de marktleider onder jongeren. Eind 2015 bezat 38 procent van de jongeren nog een iPhone, tegenover 34 procent Samsung-bezitters. Samsung zag het eigen marktaandeel dalen naar 27 procent in het laatste kwartaal van 2017.

Ook onder twintigers is de iPhone populair, maar minder dan onder jongeren. Twee jaar geleden was Samsung nog de leider in deze leeftijdsgroep, met 40 procent van de markt in handen. Inmiddels heeft Apple Samsung van de troon gestoten. Eind vorig jaar had 41 procent een iPhone in bezit, tegenover 36 procent Samsung-gebruikers.

Gevoeliger voor trends en omgeving

Als reden voor de populariteit van de iPhone noemt Telecompaper de trendgevoeligheid van jongeren. Ook worden jongeren sneller beïnvloed door hun omgeving. Dat de smartphones van Apple de duurste op de markt zijn, maakt de tieners weinig uit. Het onderzoek wijst uit dat vooral de nieuwere, duurdere modellen erg in trek zijn bij jongeren tussen de 12 en de 20 jaar. In de laatste maanden van 2017 bezat 27 procent van de iPhone-gebruikers het laatste model.

Bovendien zijn ze bijna allemaal nieuw aangeschaft: ruim 80 procent komt uit de winkel. Een vijfde van de iPhones is tweedehands, vaak een oud toestel van een familielid. Een nog kleiner aandeel is tweedehands gekocht van een derde partij of een refurbished model.

T-mobile
FOUNDERS
Meer dan de helft van Nederlandse jongeren heeft een iPhone