Ondernemers

Eigenaren van Oeteldonkse feestwinkel hebben het deze carnaval drukker dan ooit

Bij de grootste feestwinkel van Nederland gaat het al lang niet meer alleen om carnaval. Hoofs in Den Bosch draait het hele jaar door, zowel in de winkel als online. “Niet verkleed op een Tiroler feestje staan? Dan ben je tegenwoordig de enige.”

Het zijn hectische dagen in de grootste feest- en carnavalswinkel van Nederland. Al telt het winkeloppervlak 3000 vierkante meter, in de dagen vlak voor carnaval is het vanwege de drukte bijna vanzelf polonaise lopen bij Hoofs in Den Bosch. Pardon: Oeteldonk.

Ook Unlimited ondernemen?

Met een Unlimited @Work abonnement kun je onbeperkt bellen, sms-en en data gebruiken voor maar €29 per maand.

Go Unlimited
Eigenares Astrid Hoofs wóónt deze dagen bijna in de winkel, vertelt ze. “Rond deze tijd heb ik iedereen opgetrommeld om mee te werken. Alle parttimers, zelfs familie. We gaan echt aan de bak.”

De carnavalsdrukte duurt echter niet slechts een paar weken. “Die begint al op de elfde van de elfde, dus op 11 november. Dat is de afgelopen tien jaar een steeds groter evenement geworden dat veel carnavalsvierders aangrijpen als eerste feestje van het seizoen.”

Foto: Hoofs
Foto: Hoofs

Hoofs werkt al 35 jaar in de winkel die ooit door haar vader werd opgericht. Toen was het nog een stoffenwinkel, maar ondertussen zorgt feest- en carnavalskleding voor het merendeel van de omzet. Een groot deel daarvan is speciaal ontworpen en gemaakt voor Hoofs, zowel in een Nederlands atelier als in China. “Daar halen we vooral speldjes en oorbellen en dat soort zaken vandaan. De meer bijzondere en stijlvolle kleding laten we hier in het atelier maken.”

Mooie gekke dingen

Stijlvol en carnavalskleding; dat was een aantal jaren geleden nog een tegenstelling. Tegenwoordig kom je er echter niet meer met alleen een boerenkiel. Het is het tijdperk van de ‘mooie gekke dingen’, aldus Hoofs. “Getailleerde jassen met veel details en patronen, een mooie blouse eronder en een gekke hoed op je hoofd: die outfit zie je veel terug. Bij jongere meisjes zie je nu bijvoorbeeld dat dierenjurkjes populair zijn. Waren dat vroeger nog een soort onesies, tegenwoordig zijn het écht mooie jurkjes.”

Zelfs de traditionele Oeteldonkse kleding – een zwart jasje met emblemen, afgemaakt met een rood-wit-gele Bossche sjaal – is langzaam aan het veranderen. “Dat mag tegenwoordig een stuk kleuriger, met bijvoorbeeld een patroon erop.”

Foto: Hoofs
Foto: Hoofs

De online verkoop van feestkleding is de afgelopen jaren flink toegenomen.
Tweet
Twitter
Niet alleen de kleding verandert, maar ook de manier waarop die aan de man gebracht wordt. De online verkoop van feestkleding is de afgelopen jaren flink toegenomen.

Ook Hoofs verkoopt steeds meer via internet. Al is kopen niet het enige waarvoor mensen de site bezoeken. “Ze komen ook om vast te kijken wat we hebben, om een beetje te ‘voorshoppen’. En dan komen ze bij ons in de winkel passen.”

Nieuwe webshop met duizenden artikelen

De Hoofs-webshop kreeg dit jaar een flinke opfrisbeurt. Een team van vier – onder leiding van Astrids zoon – boog zich over de vormgeving en de vindbaarheid van de duizenden producten die de online winkel biedt. “Vooral het indelen in categorieën is een hele klus. Laat je een jas met een piraat-achtige uitstraling alleen onder de noemer ‘piratenkleding’ vallen of hang je er ook het label ‘steampunk’ aan? Al die producten goed taggen en rubriceren was een flinke klus. Maar ik ben blij met het resultaat: een site die veel overzichtelijker, sneller en duidelijker is. Ook op de telefoon.”

Outfit uitzoeken op Instagram

En dat is niet onbelangrijk, want veel online shoppers gebruiken hun smartphone om kleding te bekijken. En om zich te laten inspireren. Op Instagram bijvoorbeeld. Ook dat kanaal gebruikt Hoofs om te laten zien wat ze aan kleding in huis hebben, naast Facebook. Posts worden het hele jaar geplaatst, dus er is niet alleen maar carnavalskleding op te zien. Ook foute kersttruien, halloweenkostuums en oktoberfest-lederhosen komen langs.

Astrid: “Daarmee willen we laten zien dat we niet alleen een carnavalswinkel zijn. Ook voor andere feestjes kun je bij ons terecht.” Verkleden is sowieso veel gewoner geworden de afgelopen jaren, merkt Hoofs op. “Vroeger was je huiverig om flink uitgedost naar een feestje te gaan. Nu ben je de enige als je niet verkleed op een Tiroler feestje of bij een Toppers-concert staat.”

Scoren op creativiteit

We zijn altijd bereikbaar voor vragen, of het nu via de telefoon, mail of social media is.
Tweet
Twitter
Hoe Hoofs zich onderscheidt van de concurrentie? “We willen scoren op creativiteit. Een bijzondere collectie bieden, waarvan veel nergens anders te krijgen is. We zien graag dat klanten onze kleding en accessoires gebruiken om er zelf op hun mooist uit te zien. En daar helpen we ze graag bij, want daar draait het wat mij betreft om: als klanten een vraag hebben, zijn wij er om dat op te pakken.”

“Zo helpen we in de zomer al met het vinden van outfits voor grote carnavalsgroepen. We denken mee, ontwerpen kleding op basis van hun wensen en maken het voor ze. Ook buiten carnaval trouwens. Onlangs hebben we nog een groot aantal pakken gemaakt voor een presentatie in een casino met speelkaarten als thema.”

Bereikbaarheid is belangrijk, vindt Hoofs. “We zijn altijd bereikbaar voor vragen, of het nu via de telefoon, mail of social media is. Ik ben geregeld nog ’s avonds aan het bellen. Ik neem maar bij één gelegenheid niet op: als ik bij andere klanten in de winkel sta.”

De telefoon gaat nooit op stil dus? “Jawel hoor. ’s Avonds gaat-ie uit. (lacht) En als ik op carnavalsmaandag op skivakantie ga, dan stop ik ‘m ergens diep weg in mijn koffer. Dan is het even mooi geweest.”

Ook Unlimited ondernemen?

Met een Unlimited @Work abonnement kun je onbeperkt bellen, sms-en en data gebruiken voor maar €29 per maand.

Go Unlimited
Foto: Shutterstock
T-mobile
FOUNDERS
Eigenaren van Oeteldonkse feestwinkel hebben het deze carnaval drukker dan ooit