Lifestyle

Charlotte’s Law: ’80 procent van mijn klanten komt via Twitter en Facebook’

Charlotte Meindersma (29) is jurist en geeft advies aan creatieve ondernemers met haar bedrijf Charlotte’s Law. Ze geeft inzicht in haar mobiele telefoongebruik.

“Eigenwijs en recalcitrant, dat ben ik ten voeten uit. Ik merkte al tijdens bijbaantjes dat ik niet geschikt ben om voor een baas te werken. Na mijn studie rechten ben ik direct mijn bedrijf Charlotte’s Law gestart. Ik begon op het moment dat ik nog geen verplichtingen had zoals een hypotheek of hoge huur. Doordat ik tijdens mijn studie ook veel fotografeerde, gaf ik al advies op Twitter en mailde ik vakgenoten. Dat ben ik vervolgens gaan uitbouwen.”

Gewoon doen

“Social media was in het begin ontzettend belangrijk voor het bedrijf. Ik heb nooit geld uitgegeven aan advertenties. Zo’n 80% procent van mijn klanten kreeg ik via Twitter en Facebook. Voor het bedenken van een strategie neem ik geen tijd. Ik ben het gewoon gaan doen, dat social media en ondernemen. Hoe? Met boerenverstand. Ik vroeg mezelf af: hoe kom ik met mensen in contact? Social media zijn dan zo logisch.”

Ik denk dat bloggen nog steeds heel goed is. Juist als je je marketing zelf moet doen of geen geld hebt
Share
Linkedin
Door middel van een blog deelde ik mijn kennis. Aanvankelijk heel correct, algemeen en objectief opgeschreven. Vreselijk en niet te lezen, achteraf gezien. Maar het sloeg wel aan. Heel marketingland zegt dat er sprake is van te veel contentmarketing, maar ik denk dat bloggen nog steeds heel goed is. Juist als je je marketing zelf moet doen of geen geld hebt.”

Lijstjes

“Onmisbaar voor Charlotte’s Law is Tweetdeck: ik heb altijd een paar lijstjes openstaan met relevant nieuws. Ik lees dan tweets van mensen die juist niet in mijn gewone timeline voorbijkomen. Ik heb ook kolommen openstaan op ‘auteursrecht’. Dan kan ik me ergens tegenaan bemoeien. Instagram gebruik ik nu ook om potentiële klanten te bereiken. Hashtags verzin ik op gezond verstand.”

Altijd bereikbaar zijn wekt verwachtingen van klanten. Zo zit je op een zaterdag nog te werken. Nu kijk ik alleen nog wanneer ik wil.
Tweet
Twitter
 “Tot anderhalf jaar geleden had ik alle notificaties aanstaan van mijn apps. Dat werd me te veel. Altijd bereikbaar zijn wekt verwachtingen van klanten. Zo zit je op een zaterdag nog te werken. Nu kijk ik alleen nog wanneer ik wil. Dat betekent ’s ochtends even voor het werk, bij de koffiemachine en in iedere pauze. Een treinreis is ook een ideaal moment. Het zijn meerdere korte momenten per dag, waardoor het toch lijkt alsof ik er veel mee bezig ben.”

“Ik geloof dat als je ondernemen wat organischer laat verlopen en het gewoon ‘doet’, het juist soepeler loopt. Ja, ik zou veel tijd kunnen steken in een social media-analyse, maar dat heb ik niet. Mijn tip: besteed er elk loos moment aan. Effectief en het kost je geen bakken met tijd.”

Foto’s: José Chan, Arnold Reyneveld.
T-mobile
FOUNDERS
Charlotte's Law: '80 procent van mijn klanten komt via Twitter en Facebook'