Digitalisering

Online oppasservice Charly Cares: ‘Dat hebben we toch maar mooi neergezet’

Van een oppasbureautje uit haar studententijd naar een technische oppas-startup: Charly (29) runt sinds drie jaar met partner Xander het succesvolle Charly Cares. Met deze app kunnen ouders een gescreende oppasser regelen.

Als een startup een app voor een dienst lanceert, is de vergelijking met bedrijven als Airbnb en Uber snel gemaakt. Oppas-app Charly Cares vertoont veel overeenkomsten maar met een groot verschil, aldus mede-oprichter Charly van der Straten. “Wij brengen de allermoeilijkste en gevoeligste dienstverlening van zorg voor kinderen samen met een app. Het is uitzonderlijk dat dit digitaal gebeurt, terwijl de oppas in kwestie persoonlijk door ons team is gescreend. Zoiets is niet te vergelijken met services als UberEats.”

Geboren en getogen in Brabant kwam Charly op haar zeventiende naar Amsterdam om te studeren. Via omwegen – ze koos als studie eerst Biologie en daarna Fysiotherapie – kwam ze terecht in de wereld van Marketing en Communicatie. In die studententijd werd met een studieopdracht de kiem gelegd voor wat later Charly Cares zou worden: een oppasservice in acht Nederlandse steden en meer dan 5.500 babysitters.

Charly: “Ik kreeg als opdracht iets te verzinnen waarmee een probleem van de mensen in mijn buurt werd opgelost. Ik dacht meteen aan oppassen. Ik woonde destijds in Oud-Zuid waar ik zag dat ouders van veel gezinnen beiden werkten of één partner een uitdagende job had. Zij hadden hulp nodig.”

Altijd op de hoogte van het laatste iPhone nieuws

Wil jij niks missen van het laatste Apple iPhone nieuws? Abonneer je dan nu op onze iPhone nieuwsbrief zodat we je op de hoogte kunnen houden van het laatste nieuws rondom de iPhone Xs, Xs Max en iPhone Xr.

Van Zuidas naar luiertas

Van een oppas werd toen al meer gevraagd dan Charly gewend was in haar jeugd. Toen ze als tiener op de bank de wacht hield, terwijl boven de kinderen lagen te slapen. “Ouders willen steeds vaker dat de oppas een actieve rol speelt in het leven van de kinderen”, zegt Charly. “Kinderen van school halen, naar balletles brengen, soms koken en ze in bed leggen. Ik besloot in te springen op die vraag met Pas Op. Ik deed hier de werving en selectie van oppassers en gezinnen.”

Uiteindelijk liet Charly het oppassen voor wat het was. Ze kreeg een baan bij recruitmentorganisatie Robert Walters als headhunter. Maar na verloop van tijd werd ze naar eigen zeggen kriegelig van ‘het grote glazen gebouw met de flinke targets en het harde werken.’ Ze miste de vrijheid en creativiteit en ging verder als zzp’er binnen de werving en selectie, bij een organisatie genaamd Q-Logic. Maar in het achterhoofd zat nog steeds het een idee voor een innovatief oppasbureau. Charly: “Ik wist: de stress voor een oppas neemt alleen maar toe en in de kinderopvang-markt gebeurt geen ene moer. Er worden geen oplossingen voor flexibele opvang bedacht, dus besloot ik het zelf maar te doen.”

En zo geschiedde. Charly stopte samen met partner Xander veel geld en tijd in de bouw van de Charly Cares-app. De plek waar Oppas ‘Angels’ en ouders hun profielen hebben staan. Op de app staat de beschikbaarheid van de oppassers, hun ervaring en hun uurtarief. Gebruikers kunnen er een afspraak maken, de oppasduur bijhouden en betalen.

De dagen van Charly bestaan uit het aansturen van inmiddels 15 man vast personeel, 15 freelancers en het uitrollen van plannen voor de toekomst. Stil zit Charly nooit. Dat komt mede door haar smartphone. “Vreselijk. Ik heb het ding de hele dag aan staan. Ik moet er echt even bewust van zijn om hem weg te leggen, anders zit ik de hele dag op mijn telefoon. Laatst moest hij – een iPhone 7 – even naar de reparateur, dan ben ik volledig onthand.”

Snelle denker

Zaken die Charly’s werk gemakkelijker maken zijn desktop-apps als Trello en Slack. Want: ze is naar eigen zeggen vreselijk in plannen. “Deze apps zorgen ervoor dat ik doe wat ik moet doen. Verder is mijn communicatiemiddel WhatsApp. Ook zit ik redelijk veel op Instagram voor zaken. Google Maps is natuurlijk een geweldige uitvinding: ik rijd altijd verkeerd. Uber vind ik fantastisch, al gebruik ik die in Amsterdam weinig.”

Bijzonder: Hoe minder Charly werkt, des te productiever zij is. Dit merkte ze toen ze van haar baan bij Robert Walters switchtse naar het zzp-schap. “Ik werkte in die tijd vaak 6/7 uur per dag. Dan ben ik het meest efficiënt. Ik ben een snelle denker en heb geleerd dat ik in één uur tijd veel werk doe. Iets ADHD-erigs heb ik wel. Mijn concentratie is een paar uur heel goed, daarna is het wel klaar. Dan ga ik van mijn bureau vandaan en doe ik andere opdrachten.”

Verantwoordelijkheid

Drie jaar en een flink klanten- en teambestand later, durven Charly en haar partner Xander voor het eerst een beetje terug te blikken. Charly: “Dan denk ik: wow, een heel bedrijf in acht steden, dat hebben we toch maar even mooi neergezet. De druk is wel veel groter geworden: ik run nu een groot bedrijf met veel angels, ouders en kinderen en dat levert een grote verantwoordelijkheid op. Succes is leuk, maar er kan ook meer misgaan.”

De grootste voordelen van deze fase waarin het bedrijf zich bevindt, vindt Charly dat er steeds meer mogelijk is. “Ik heb aangetoond dat ik ergens goed in ben en ben nog lang niet klaar met dromen en doen. Charly Cares is een groot avontuur: we dachten niet een bedrijf in drie jaar in acht steden uit de grond te stampen. We startten met een basis-appje. Wij hadden geen vijfjarenplan liggen maar hebben het stap voor stap gedaan.”

T-mobile
FOUNDERS
Online oppasservice Charly Cares: 'Dat hebben we toch maar mooi neergezet'