Mobile Tech

Personal shop assistants maken winkelen op je smartphone makkelijker

Shoppen via je smartphone is al megapopulair maar moet in de toekomst nog veel makkelijker met dank aan personal shopassistants en voice control.

Winkelen via je smartphone wordt steeds populairder. Op dit moment shopt 43% van de early adopters al minstens één keer per week via hun mobiel. En de verwachtingen van de consument zijn bovendien hooggespannen als het gaat om nieuwe technologie: Het leeuwendeel van de consumenten verwacht binnen nu en drie jaar gebruik te kunnen maken van AR, VR of personal shopper functionaliteiten tijdens het mobiele winkelen.

Bestellen met voice control

Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van technologiebedrijf Ericsson dat vandaag gepresenteerd is. Met name van zogenaamde ‘Smart Assistants’ wordt door de consument in de toekomst veel verwacht. Volgens het rapport gaan in de toekomst steeds meer mensen gebruik maken van deze digitale shopassistenten voor hulp en advies tijdens het winkelen. Ook worden thuisspeakers die consumenten bedienen met hun stem cruciaal in het aankoopproces. Denk daarbij aan de Google Home of Amazon Echo, waarmee de Amerikaanse consument nu al in een handomdraai huishoudelijke artikelen kan bijbestellen die hij of zij vaak gebruikt.

Persoonlijke shoppingadviseur

Een persoonlijke shoppingassistent zou de consument onder meer hulp kunnen bieden bij het online vergelijken van prijzen. Ook wil de gebruiker graag dat het aankoopproces verder versimpelt wordt door een slimme assistent. Bijvoorbeeld door kleding die de persoon niet past of mooi vindt niet langer in beeld te tonen.

5G en IoT

“Om dit soort oplossingen in de toekomst mogelijk te maken zijn ontwikkelingen als 5G, smart homes, consumer IoT en kunstmatige intelligentie enorm belangrijk” zegt Michael Björn, hoofd Research bij Ericsson Consumer & IndustryLab. “Wanneer consumenten kunstmatige intelligentie gaan gebruiken bij het automatiseren van dagelijkse aankopen, zal de vraag naar IoT-sensoren toenemen, evenals de behoefte van mensen om apparaten in hun huizen hier op aan te sluiten.”

Toekomst fysieke winkels

De digitalisering van winkelen roept ook vragen op over de toekomst van de fysieke winkel. Consumenten verwachten dat de AR- / VR-technologie op termijn dezelfde voordelen als fysieke winkels biedt. Meer dan de helft gelooft dat het effect van minder winkelbezoek een toename aan thuisbezorging tot gevolg heeft. Dit duidt op een connectiviteitsgestuurde toekomst voor retail, zowel voor digitale shopervaringen als voor de automatisering van bezorgingen.

Verder zien consumenten in de toekomst een probleem met persoonlijke gegevens. Dat leidt tot een belangrijke vraag: in hoeverre kunnen digitale winkelassistenten worden vertrouwd en welke invloed zullen ze hebben op ons?

Lees hier het complete Consumer & IndustryLab rapport van Ericsson.

T-mobile
FOUNDERS
Personal shop assistants maken winkelen op je smartphone makkelijker