Big Data

PRIME: ‘Data-analyse is niet alleen technologie, het is een manier van werken’

De data-analist is vaak de enige die iets kan met alle gegevens die verzameld worden binnen een bedrijf. Volgens de Amsterdamse startup Prime kan dat anders. Zij maken furore met een platform voor data-analyse waarmee iedereen uit de voeten kan.

De meeste bedrijven verzamelen veel data en besteden een hoop geld aan het structureren daarvan. Want wie zijn data goed weet te gebruiken, is een stap voor op de concurrentie. Maar wat doe je met al die gegevens? Hoe kunnen al die data helpen bij de besluitvorming? PRIME biedt bedrijven hulp bij dit soort vraagstukken. Maar waar hun concurrenten vaak de technologie als uitgangspunt nemen, denkt PRIME vanuit de zakelijke kant. PRIME zoekt eerst naar de doelstellingen en behoeftes van het bedrijf. Op basis daarvan bepalen ze hoe de dashboards van hun data-platform eruit komen te zien.

Data-analyse voor iedereen

Dat platform is het unieke product van PRIME, waarop data worden gepresenteerd op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo kunnen managers die geen expertise hebben op het gebied, toch met data aan de slag. Volgens PRIME is dat een voorwaarde om succesvol met data te werken.

“Je moet echt verschillende afdelingen bij de analyse betrekken. Het is niet alleen een technologie-ding, het is een manier van werken”, aldus Customer Experience Manager Gerard van der Voort.

“Het is niet zo dat een bedrijf één specifieke vraag heeft en dat wij daar één oplossing voor bieden. Vaak is het zo dat een bedrijf meer op basis van data wil werken, maar niet precies weet wat ze nodig hebben en hoe dit te doen. Wij denken dan met ze mee en geven voorbeelden van wat ze zouden kunnen doen met data en analytics op basis van hun doelstellingen. We helpen bedrijven dus om de juiste vragen te stellen en de juiste aanpak te gebruiken, voordat we het platform inzetten.”

Inzichten

Uit data-analyse kan een bedrijf inzichten halen. Bijvoorbeeld waarom klanten op een bepaald moment in het oriëntatieproces afhaken. Uit een analyse kan dan blijken, dat de content op de website niet goed aansluit op de doelgroep. Zo kan een probleem gericht worden aangepakt.

Is het platform eenmaal geïmplementeerd, dan kan het bedrijf daar zelf mee verder werken. PRIME blijft aan de zijlijn, om ondersteuning te bieden als dat nodig is. De data-analist werkt met de complexe versie van het platform, terwijl de managers op de vloer met een versimpelde uitvoering aan de slag kunnen.

Van der Voort: “Als je het makkelijk en relevant maakt, kan iedereen ermee werken. We denken daarom heel goed na over het design. Het moet ook uitnodigend en leuk zijn om mee te werken.”

Dashboards van PRIME

 

Een combinatie van IT, data science, business en design

De reacties op het gebruiksvriendelijke data-platform zijn heel positief. “Het is een frisse benadering van data-analytics. Alleen al bij de eerste blik op het homescreen krijgen we vaak positieve reacties te horen. Managers kunnen ineens dingen doen die ze voorheen een week lang sleutelen in Excel kostte. Het werkt meteen efficiënt.”

Het werken met data is bovendien aanstekelijk. Wanneer het platform is geïmplementeerd bij één afdeling, vragen andere afdelingen soms ook om de diensten van PRIME. Volgens Van der Voort zit daar het succes. “Het is een manier van werken en moet niet beperkt blijven tot IT.”

The sky is the limit

De Amsterdammers focussen op retail en consumentengoederen (fcmg-bedrijven), en met succes. PRIME bestaat pas 2,5 jaar, maar mag nu al grote supermarkten en A-merken tot haar klanten rekenen, waaronder een ‘groot Nederlands zuivelbedrijf’.

En er is een hoop ambitie. “Dit jaar willen we schalen, groter worden. We willen een gevestigde naam worden als data analytics- bedrijf dat vanuit de business werkt en data inzichtelijk maakt voor iedereen. We hebben zeker ambities om internationaal te gaan, in eerste instantie binnen Europa, maar the sky is the limit. Maar laten we ons eerst eens bewijzen met meer grote klanten in Nederland. Onze nieuwe website is net een maand live.”

 

Hoofdfoto: De founders van PRIME, vlnr Samir Selimi, Jolien de Jong en Armijn Beek
T-mobile
FOUNDERS
PRIME: 'Data-analyse is niet alleen technologie, het is een manier van werken'