Startups

De scootmobiel Scoozy moet stigma’s doorbreken

De markt voor scootmobielen is weinig innovatief, vindt de oprichter van Scoozy. Met zijn product wil hij daar verandering in brengen.

Vandaag presenteerde initiatiefnemer Job van de Kieft zijn elektrische scootmobiel aan de jury en het publiek tijdens de Accenture Innovation Awards. Hij deed daarin mee in categorie ‘Seamless Travel & Transport’.

Je hebt Scoozy vanmiddag in 60 seconden gepitcht. Kun je het ook in drie zinnen?

We hebben hier te maken met een markt die al tientallen jaren hetzelfde is. Er gebeurt weinig, het is niet meer innovatief. Scoozy maakt scootmobielen weer gaaf en sexy.

Wat ontbreekt er momenteel aan opties voor mindervaliden?

Ten eerste de veiligheid. Vorig jaar vielen er 37 doden door ongevallen met scootmobielen. Daarnaast willen we de bediening een stuk makkelijker maken. Knijpen is nu gas geven. Maar stel dat je schrikt, wat is dan je eerste reactie? Juist, knijpen. Scoozy bestuur je met een joystick. Het is heel makkelijk: vooruit is vooruit, achteruit is achteruit.

Daarnaast kunnen we veel meer doen met een scootmobiel. Ze zijn echt niet alleen te gebruiken voor mensen die mindervalide zijn. Denk bijvoorbeeld aan golfbanen, vliegvelden en aan een deelauto-concept.

Een belangrijk thema voor Scoozy is het doorbreken van een stigma.

Ja. Scoozy is niet voor slachtoffers, maar voor mensen die alles uit het leven willen halen. Iemand die toevallig minder mobiel is, willen we onafhankelijk maken. Nu hebben mensen vaak te maken met een slachtofferrol. ‘Ah, zielig…’ En zo voelen mensen zich ook. Mensen zien een scootmobiel als een hulpmiddel. Wij willen het gaaf maken: Scoozy is de Tesla onder de scootmobielen. Daardoor voelt iemand zich weer in staat om wat terug te doen voor de maatschappij.

Hoe maakt Scoozy het transport voor mindervaliden ‘seamless’?

Juist voor mensen die slecht ter been zijn is mobiliteit cruciaal. Zonder goed product zit je maar achter de geraniums. Je komt niet weg. Een voorwaarde om echt mobiel te zijn, is dat het slim is. Onze scootmobiel heeft een korte draaicirkel, maar wel de stabiliteit van vier wielen. Met de joystick wordt sturen intuïtief. En: mobiliteit is iets waar emotie in zit: je wilt trots zijn. Of je wilt je er in ieder geval niet voor schamen. Scoozy zorgt ervoor dat mensen zich weer vrij voelen.

Wat gaan we de komende jaren van Scoozy zien?

,,Ons doel is dat er volgend jaar rond deze tijd 30 op de weg rijden. Over vijf jaar moeten we er 10.000 hebben verkocht. Dat gaan we doen dankzij een goede websites, brand stores en samenwerkingen met leasemaatschappijen en dealers. We beginnen in Nederland, en daarna gaan we via Europa naar Amerika en Australi├ź.”

T-mobile