Ondernemers

Zo overleeft sportschool TrainMore de drukste tijd van het jaar

Han Doorenbosch introduceerde een nieuw concept met zijn fitnessketen TrainMore. De macht ligt bij de klant: hoe meer je traint, hoe minder je betaalt. ‘Binnen TrainMore houdt iedereen elkaar via WhatsApp op de hoogte van successen.’

Ook Unlimited ondernemen met een T-Mobile Unlimited @Work abonnement? Bekijk dan hier de voordelen. 

Han Doorenbosch is altijd bereikbaar, geeft hij direct volmondig toe. Van ’s ochtends 8.00 uur tot ’s avonds 22.00 uur ‘staat hij aan’ voor zijn fitnessketen TrainMore. Altijd bezig, altijd onderweg, altijd in contact met medewerkers van zijn sportclubs. Het gesprek vindt dan ook telefonisch plaats, in de auto op weg naar een van zijn elf vestigingen.

“We hebben een aantal WhatsApp-groepen voor de onderlinge communicatie. Daarin delen we successen of nieuwe ontwikkelingen. Ik vind het erg belangrijk dat mensen dat van elkaar weten. Het inspireert ook anderen om bepaalde strategieën te voeren. Zo zijn de vestigingen van Groningen tot Eindhoven van elkaar op de hoogte en weten ze ook waar ik als directeur mee bezig ben.”

Engagement

Voormalig topsporter Doorenbosch is al twintig jaar actief in de fitnessbranche en is sinds 2008 met zijn partner Marjolijn Meijer eigenaar van TrainMore. De fitnessketen onderscheidt zich door de macht bij de gebruikers neer te leggen. Klanten worden beloond als ze vaker komen sporten. “Iedere keer als je komt sporten, krijg je de volgende maand een euro korting. Ik bied een lage prijs aan voor een basic abonnement. Willen leden meer service of uitbreiding, dan kunnen ze een upgrade kopen.”

Ons businessmodel werkt, mensen met een TrainMore-abonnement tonen engagement.
Tweet
Twitter
“Mijn ambitie is om mensen meer in beweging te krijgen. Veel mensen zijn lid van een gym maar halen geen resultaat. Ze zijn wel lid, maar kopen vooral hun geweten af. Ons businessmodel werkt: mensen met een TrainMore-abonnement tonen engagement, ze sporten 70 procent meer dan het landelijke gemiddelde.”

Social media

Januari is een echte piekmaand voor fitnesscentra. December is relatief rustig, maar deze maand wil iedereen zijn goede voornemens in de praktijk brengen. Zijn clubs zijn er op ingericht, dus er verandert niet veel, zegt Doorenbosch. Lacht: “Nou ja, onze inkomsten worden lager omdat leden meer gaan trainen. Maar ik krijg juist energie van een drukke club. En ze motiveren ook elkaar. Dat is de versterkende kracht die je in zo’n volle gym voelt.”

Om het bedrijf en concept onder de aandacht te brengen, maakt TrainMore veel gebruik van online marketing, waarbij Google Ads en SEO de hoofdrol spelen. De rol van social media is daarbij erg belangrijk. “We zijn goed zichtbaar op Instagram en Facebook. We posten leuke en inspirerende dingen, maar de meeste klanten komen via leden die enthousiast zijn over ons concept. We willen een community bouwen met mensen die hun lifestyle willen verbeteren. Ik ben zelf ook actief op Facebook en Instagram. Ik post vaak fitness gerelateerde zaken. Ik probeer mijn aantal volgers te vergroten, zodat ik mijn missie verder kan verspreiden.”

Innovaties

De belangrijkste les die hij de afgelopen jaren opdeed? Om het verschil te maken in deze competitieve fitnessmarkt moet het op alle vlakken kloppen, zegt hij.

“Van medewerkers tot communicatie en het businessmodel, je kunt nergens verslappen. Onze jonge, stadse doelgroep zijn early adaptors. Ze volgen nieuwe ontwikkelingen, zijn gevoelig voor beleving. Op die gebieden blijven we innoveren en investeren. En het werkt, want ook met bestaande vestigingen zijn we enorm gegroeid.”

Voorbeelden van die innovaties zijn inpandige boutique studio’s en de eigen Pro App. Met deze app kunnen leden onder meer hun korting voor de volgende maand tracken. “Verder kun je trainingsprogramma’s downloaden, lessen reserveren voor boksen of yoga, de app koppelen met activity trackers om je verbruik te meten of doelen te stellen en onze eigen muziekzender luisteren. Vanaf 2019 voegen we een ‘mijn omgeving’ aan de app toe.”

Opschalen

Afgelopen december haalde TrainMore 16 miljoen euro op in een financieringsronde en met dat groeikapitaal gaat Doorenbosch – die samen met Meijer ook de fitnessketens ClubSportive en High Studios runt – nieuwe clubs openen. In 2019 willen ze zeker nog vijf tot acht clubs starten, het jaar erop ook en zo langzaam doorgroeien naar zo’n 35 clubs.

We zijn er lang mee bezig geweest om deze uitbreiding te realiseren, zegt Doorenbosch. “Het heeft veel voorbereiding gevraagd, maar we hebben ons bedrijf zo ingericht dat we snel kunnen opschalen. Ik heb veel gekeken naar exponential organisations zoals Uber en Airbnb.

We hebben een flexibel hoofdkantoor in Amsterdam, dat we kunnen huren wanneer we willen. Onze administratie wordt in India gedaan. Alle facturen worden hier gescand, daar verwerkt.

We hebben een Business Intelligence tool, met een dashboard vol KPI’s die we dagelijks tracken en waar we managers op kunnen sturen. We werken met veel platforms: bedrijfssoftware van AFAS; Hootsuite voor social media en met Elvy, een facturatie digitaliseringsysteem. Alles is geautomatiseerd. Iedere nieuwe club koppelen we aan de systemen. Het is nu heel makkelijk om op te schalen.”

 
T-mobile
FOUNDERS
Zo overleeft sportschool TrainMore de drukste tijd van het jaar