Automotive

De 10 trends in automotive voor 2018

Virtuele assistenten, de toepassing van augmented reality en kunstmatige intelligentie. Het zijn enkele voorbeelden van de trends die we komend jaar in onze vierwieler kunnen verwachten.

De belangrijkste trends in automotive van dit moment zijn natuurlijk de opkomst van elektrisch rijden en een groeiend aantal autonome functionaliteiten. Maar wist je dat ook m-commerce en blockchain de branche in het nieuwe jaar op hun kop kunnen gaan zetten? Een overzicht van alle trends in automotive voor 2018.

1. De opkomst van zelfrijdende voertuigen

Sinds de eerste auto’s van Google hun eerste meters hebben afgelegd is de impact van zelfrijdende voertuigen voer voor menig discussie. Het wordt langzaam maar zeker duidelijk dat we het stuur uiteindelijk uit handen zullen geven aan een robot. Deels of wellicht zelfs volledig.

Want leek een zelfrijdende auto tot een jaar of 5 geleden nog pure science fiction, intussen weten we dat naast Google ook bedrijven als Ford, Toyota, Mercedes-Benz, Nissan, Volvo en Audi werken aan volledig autonome vierwielers. Dat niet alleen, we komen de technologie op dit moment in verschillende gradaties al tegen op de weg.

In 2018 zullen de meeste merken hun autonome mogelijkheden verder uitbreiden
Tweet
Twitter
Van toegankelijke toepassingen als “Lane Assist”, “Adaptive Cruise Control” of het zelf kunnen inparkeren tot de wat meer geavanceerde zelfrijdende functies van een Tesla of de nieuwe Nissan Leaf: de technologie wordt geleidelijk geïntroduceerd en langzaamaan de standaard. Ook in 2018 zullen de meeste merken hun autonome mogelijkheden verder uitbreiden.

Daarbij is het vanuit de logistieke sector én de forens interessant om de ontwikkelingen rond het zogenaamde ‘platooning’ in de gaten te houden. Deze combinatie van sensoren en algoritmes zorgt ervoor dat meerdere zelfrijdende voertuigen keurig in colonne kunnen rijden. De auto’s communiceren met elkaar via hun boardcomputer en houden elkaar zo op veilige, gelijke afstand. Op deze manier ontstaan er minder vertragingen op de weg.

Handig voor vrachtvervoer natuurlijk, maar stel dat je auto in de spits automatisch aansluit in de colonne van Utrecht naar Amsterdam? Door deze slimme samenwerking kunnen we ons asfalt veel efficiënter inzetten. En niet geheel onbelangrijk in ons kleine landje: files terugdringen of zelfs vermijden.

2. De showroom in je broekzak

Begon de zoektocht naar een nieuwe auto vroeger nog bij het uitstippelen van een serie bezoekjes bij de lokale dealers, anno 2018 heeft de consument de showroom in zijn broekzak. En terwijl het verschuiven van de oriëntatie-fase van dealership naar desktop nog enigszins bij te benen was, ging de stap naar mobiel vele malen sneller.

In veel opzichten zal 2018 daarom een interessant jaar worden, want veel fabrikanten zijn pas net goed ingericht op het mobiel bedienen van hun potentiële klanten. Een logische ontwikkeling, nu de penetratie van smartphones in ons land groter is dan ooit tevoren en vooral een jongere generatie kopers vaak ‘mobiel’ begint te oriënteren. Via mobiele configuratoren, het lezen van relevante content op dealer- of autosites of het vergelijken via diverse vergelijkingsplatformen.

(via Audi Nederland)

Maar met de toenemende populariteit van virtual reality (VR) en augmented reality (AR), beide toepassingen die klant digitaal nog dichter bij een merk kunnen brengen, zullen velen van hen met nieuwe toepassingen komen om hun showroom ook op die manier bij de virtuele bezoeker te krijgen. De eerste experimenten van onder andere Audi en Lexus zijn nog maar het begin van wat ons te wachten staat.

3. Blockchain

De blockchain-technologie kende in 2017 een niet te stuiten opmars en dat zal in 2018 verder doorzetten. Zeker nu de geruchten aanzwellen dat na de eerste experimenten van Daimler en Toyota steeds meer autobedrijven de technologie zullen gaan omarmen.

De toepassing van blockchain, waarin extra controleslagen plaatsvinden op elke stap van een proces, op bijvoorbeeld het financieren van auto’s is voor de hand liggend. Maar het kan ook net zo goed worden toegepast op de hele productieketen van een voertuig. Van de leveranciers tot de uiteindelijke monteurs. Zo kunnen efficiency, kostenbesparing maar ook een toename van veiligheid worden gewaarborgd.

Een volledig betrouwbaar en vooral accuraat beveiligingsprotocol voor de productieketen is een belangrijke winst voor alle fabrikanten bij de verdere invoering van blockchain.

4. Predictieve analyse en kunstmatige intelligentie

Een moderne auto is een combinatie van design, verfijnde hardware en geavanceerde software. En met name op softwarevlak zullen fabrikanten de komende jaren een flinke inhaalslag maken.

Technieken die in andere vakgebieden al regelmatig worden toegepast, zoals data mining en het toepassen van kunstmatige intelligentie om bepaalde data te analyseren, zullen worden omarmd om niet alleen de klant beter te bedienen, maar ook de eigen kosten te drukken.

Dat begint echter buiten de auto, want het goed analyseren van gegevens op eigen websites, autoverkoopsites en sociale media geeft de fabrikanten direct inzicht in de wensen van de klanten. Daarop kan men niet alleen toekomstige modellen beter afstemmen op de wens, maar ook marketingcampagnes en productie van bestaande modellen bijstellen.

Maar ook achter het stuur zal de koper zijn voordeel doen met de toepassing van slimme algoritmes: de auto kan direct uitgelezen en geanalyseerd worden, waardoor een mogelijke storing voorkomen kan worden. Minder risico op pech, schade of ongevallen heeft weer impact op de levensduur van onze voertuigen en beperkt de risico’s voor verzekeraars, wat tot lagere premies leidt.

Een goed voorbeeld van dergelijke toepassingen is de Nederlandse start-up Crossyn, die met behulp van een slimme dongel meer dan 20.000 verschillende datapunten uit een moderne auto kan uitlezen. Zo kan o.a. ruim van tevoren worden geconstateerd of een auto nog veilig de weg op kan bij winters weer, of toe is aan een broodnodige wintercheck.

5. Meer diversiteit in modellen

Tot tientallen jaren geleden was de automarkt tamelijk overzichtelijk. Je reed een sedan, een hatchback, een stationwagon of – als je het aandurfde in ons land – een cabrio. Daarnaast zien we sinds het begin van deze eeuw de onmiskenbare opkomst van twee nieuwe types: de Sub-Urban Vehice (SUV) en Multiple Person Vehicle (MPV).

Toch zal het de komende jaren niet veel simpeler worden qua kruisbestuiving tussen de verschillende modellen. Zo zagen we de afgelopen jaren de zogenaamde ‘Crossovers’ verschijnen: combinaties tussen een SUV en een sedan. Voorbeelden zijn de Renault Captur, Kia Sportage of Volvo XC60.

Er komen steeds meer verschillende automodellen bij om aan de nieuwe lifestyle van consumenten te voldoen
Tweet
Twitter
Nu steeds meer babyboomers hun pensioen naderen, lijken ze te investeren in veelzijdigere auto’s die aansluiten op hun actieve lifestyle. Onder millennials zien we een toenemende diversiteit aan gezinssamenstelling of vakantiegewoonten. En over het geheel genomen stijgt de welvaart van mensen en worden eisen aan veiligheid en duurzaamheid vanuit de consument steeds hoger.

Prijstechnisch zitten de nieuwe automodellen die op deze veranderende markt inspelen vaak in het duurdere segment – omdat men naast een veelzijdige ook een verfijnde afwerking wenst. Om ook een jongere doelgroep beter te bedienen kiezen veel fabrikanten daarom voor nieuwe soorten crossovers, waardoor verschillende autotypes met elkaar versmelten en er meer diversiteit in modellen ontstaat.

(via Volkswagen / Ubimax)

6. Augmented Reality achter het stuur

Achter het stuur van je vierwieler kruipen met een VR-bril is natuurlijk geen goed idee, zeker niet zolang hij nog niet zelfrijdend is. Maar de meer toegankelijke variant AR (augmented reality) zal de komende jaren een indrukwekkende opkomst maken. Middels AR wordt er een extra laagje over de werkelijkheid heen gelegd: het meest prominente voorbeeld van vorig jaar is misschien wel de game Pokémon GO voor smartphones.

Google Glass wordt nog altijd gebruikt door monteurs in de Volkwagen-fabriek in Wolfsburg
Tweet
Twitter
Dit jaar zagen we al een aantal eerste toepassingen van AR in de auto voorbijkomen, met name in de vorm van kleine “head-up displays” die snelheid en navigatie op de voorruit van de auto projecteren. De verwachting is echter dat de technologie de komende jaren breder zal worden toepast om nog meer informatie over de vooruit te projecteren of om passagiers te plezieren met AR-entertainment.

Maar ook onder de motorkap zal de toepassing van AR-meer draagvlak gaan vinden. De in vergetelheid belande slimme bril van Google, Google Glass, wordt nog altijd gebruikt door monteurs in de Volkwagen-fabriek in Wolfsburg. Logisch, want auto’s zijn complexe machines en de technologie maakt het doorspitten van al die informatie toegankelijker en visueler. Nu ook fabrikanten als Microsoft en Lenovo in de markt stappen met een AR-bril, zal de techniek snel zijn weg gaan vinden naar de garagevloer.

7. 3D-printers in het productieproces

Wanneer het aankomt op het exterieur van de auto zijn er twee interessante processen die de komende jaren samen gaan komen. Aan de ene kant zien we innovatie in de grondstof van het plaatwerk, maar ook de manier waarop het reageert: zo werkt Waymo, een zusterbedrijf van Google rondom autonoom vervoer, aan plaatwerk dat zichzelf kan afstemmen op een mogelijk botsing om zo schade aan carrosserie en passagier te voorkomen.

Aan de andere kant zien we de opkomst van 3D-printers in de garage, waardoor men in staat is om zelf op maat gemaakte onderdelen te fabriceren. Dat is niet alleen een enorme tijdbesparing, het is tevens duurzamer en kostenefficiënt. Het geeft op dit moment overigens ook een enorme boost aan de productie van open source auto’s die door hobbyisten of start-ups zelf in elkaar kunnen worden gezet.

(via Pixabay)

Op dit moment worden auto’s zo gebouwd dat ze ten minste drie tot vijf flinke aanrijdingen zouden moeten kunnen doorstaan. Met 3D-printing kan een auto theoretisch bezien voor ‘recycling’ gebouwd worden en hoeft dus maar één ongeluk te kunnen overleven.

Dankzij de goedkope productiekosten kunnen onderdelen zoals de carrosserie immers vrij gemakkelijk vervangen worden, of zelfs als een compleet nieuwe auto gebouwd worden. En stel je eens voor hoe hetzelfde frame door de jaren heen steeds weer anders ingedeeld kan worden, afgestemd op de veranderende lifestyle wensen van de gebruiker.

8. Constante draadloze updates

Een auto is anno 2017 niet alleen een staaltje vernuftige hardware, maar bevat ook immense hoeveelheden software. Toepassingen als ‘Lane Assist’ en ‘Adapative Cruise Control’ vertrouwen op duizenden regels code, maar dat geldt net zo goed voor moderne ‘infotainment’-systemen waarin gps, audio en internetverbindingen worden gecombineerd.

Voorheen werden deze onderdelen vaak door de dealer uitgelezen en bijgewerkt bij elke servicebeurt, wat de distributie van de laatste software-versies vaak ontzettend uitspreidt over lange perioden (en dan vaak niet eens alle gebruikers bereikt). Kostbaar, tijdsintensief en met het risico dat niet iedereen op de laatste versie van de software opereert dus.

Daarom zullen we in 2018 veel meer fabrikanten aan de slag zien gaan met de zogenaamde ‘OTA’-updates. ‘OTA’ staat voor ‘Over The Air’ en betekent dat fabrikanten de software via draadloze verbinding (4G of wifi) kunnen bijwerken zonder dat de auto er voor naar een garage hoeft. Een functionaliteit die we herkennen van de apps op onze smartphones die tegenwoordig ook vaak automatisch worden geüpdatet.

Één van de voorlopers op dit gebied is autofabrikant Tesla. Dit automerk demonstreerde in september van dit jaar nog de kracht van OTA-updates. Want terwijl orkaan Irma op Florida afstormde en de Amerikaanse regering een evacuatiewaarschuwing uitgaf, rolde Tesla een update uit aan alle auto’s waardoor deze een extra bereik van maar liefst 75 kilometer kregen zonder op te hoeven laden.

Het Amerikaanse bedrijf gebruikt namelijk standaard dezelfde batterijen in de verschillende modellen auto’s, waarbij kopers bij aanschaf er voor kunnen kiezen te investeren in dat extra bereik. Dankzij een snelle OTA-update, gericht op alleen auto’s die op dat moment in de gevarenzone stonden, konden bestuurders verder rijden zonder op te laden. Overigens werd de extra capaciteit gelijk weer teruggeschakeld op het moment dat het orkaangevaar eenmaal geweken was.

9. Stembediening

“Hé, Siri! Navigeer naar…” Het is voor veel mensen nog geen gemeengoed, maar stembediening zal in de komende jaren een steeds belangrijkere rol spelen in ons leven en zeker in de auto zullen virtuele assistenten ons moeten helpen om de ogen op de weg te houden. Want laten we eerlijk zijn: er zijn nogal wat dingen die ons afleiden tijdens de autorit. Van het opzoeken van de juiste muziek tot het instellen van de navigatie of toch even snel een berichtje beantwoorden.

Vooral die navigatie is een aandachtspuntje, blijkt volgens recent onderzoek van de American Automobile Association. Zij ontdekten tijdens een test dat bestuurders hoofdzakelijk hun handen van het stuur halen om hun infotainment-set op het dashboard te bedienen. Het instellen van de navigatie was daarbij afleiding nummer één.

Schrikbarend was vooral de tijd dat mensen hun handen van het stuur hebben tijdens zo’n actie: maar liefst 40 seconden. En dat terwijl een afleiding van 2 seconden al zorgt voor een twee keer zo hoog risico op een ongeval.

(via iphonedigital/Flickr)

Uit datzelfde onderzoek bleek ook dat bestuurders beduidend minder lang afgeleid werden wanneer ze gebruik maken van stembediening in de auto. Maar waar de testgroep weliswaar minder lang hun ogen van de weg hield, werd ze wel weer afgeleid door de gebrekkige gebruiksvriendelijkheid van de huidige generatie virtuele assistenten.

Toch neemt de kwaliteit van die assistenten met elke update verder toe, zeker nu steeds meer fabrikanten ook de kans krijgen om te leren in de auto. Zo zal Ford hun nieuwe auto’s gaan uitrusten met Alexa, de virtuele assistent van Amazon. Een voorbode van de verdere opkomst van stembediening en virtuele assistenten in de auto. Minder knoppen en schermpjes, meer focus op de weg!

10. Privacy en veiligheid

De introductie van de verbonden auto, of ‘connected car’, biedt natuurlijk een breed scala aan mogelijkheden voor fabrikanten. Steeds meer automerken ontwikkelen slimme infotainmentsystemen die aansluiten op de operating software van Apple en Google, zodat ontwikkelaars met eigen creatieve ideeën hun apps aan automobilisten kunnen aanbieden.

Wie krijgt er eigenlijk toegang tot de data van je auto?
Tweet
Twitter
Er kleven echter ook genoeg nadelen aan, want wie krijgt er allemaal toegang tot de data van jouw auto en de rit die je op dat moment maakt? Wanneer mogen deze data wel (tijdens het gebruik) en wanneer mogen deze data niet (tijdens stilstand) worden gebruikt om schending van je privacy te voorkomen? En waar worden al die data uiteindelijk opgeslagen?

Nog belangrijker: hoe veilig zijn onze verbonden vierwielers tegenover digitale aanvallen van buitenaf? Het nieuwsbericht dat handige hackers de Jeep van een journalist op afstand wisten uit te schakelen werd wereldnieuws en met goede reden. Want met zulke kennis in de verkeerde handen is potentieel ieder voertuig op de weg een gevaar – niet alleen voor bestuurders, maar ook voor andere weggebruikers.

 

T-mobile