Column

Wat je van Obama kunt leren over leiderschap

Boris van Beek, directeur digital & customer operations zakelijk, vertelt hoe zijn visie op leiderschap is beïnvloed door Barack Obama, Steven van Belleghem, een Canadese lerares en een Amerikaanse danseres.

Voor mijn visie op leidinggeven laat ik me inspireren door mijn netwerk van ondernemers, zowel online als offline. Daarnaast kun je extreem veel leren van je kinderen, doordat ze opgroeien in een wereld waar mobiele telefoons, robots en online games de normaalste zaak van de wereld zijn. En laatst was ik bij het Forward Thinking Leadership event en ook daar raakte ik geïnspireerd. Het zette me aan het denken over mijn eigen manier van leidinggeven.

Barack Obama

Tip van Obama: Luister om te luisteren, niet om te antwoorden.
Tweet
Twitter
Het slotstuk van het Forward Thinking Leadership event was een interview met Barack Obama, hét voorbeeld van de moderne wereldleider.

Zijn belangrijkste tips voor goede leiders neem ik maar al te graag ter harte:

  • Luister naar mensen. Luister om te luisteren, niet om te antwoorden. Obama adviseert om een maand lang alleen maar te luisteren. Ook las hij tijdens zijn acht jaar als president als laatste voor het slapengaan tien brieven van burgers. Het maakte hem zeer bewust van de impact van de keuzes die hij maakte op de gewone burger.
  • Goed communiceren begint met jezelf te zijn. Door te geloven in wat je zegt. De belangrijks speeches schreef hij dan ook zelf om ze vervolgens door experts te laten verbeteren, in plaats van andersom.
  • Storytelling is key! Beschrijf de historie en van daaruit de gewenste weg vooruit. Maar geef slimme mensen de ruimte zelf die gewenste weg te bewandelen.
  • Besef dat je positie tijdelijk is. Jij bent niet belangrijk, maar je werk is belangrijk! Wat daarbij kan helpen is humor. Humor helpt zaken relativeren en Obama vindt zichzelf een grappige gast.
  • Vertrouw op je personeel! Laat mensen fouten maken en leren. Obama was verantwoordelijk voor 2 miljoen medewerkers, de kans dat 1% een fout maakt ligt niet in zijn controleveld. Zorg voor goede mensen om je heen, jong en oud, en zorg dat zij kunnen excelleren.
  • Tot slot, zorg dat je dichtbij je werk gaat wonen. Elk moment dat hij in Washington D.C. was, dineerde hij met Michelle, de kinderen en zijn schoonmoeder en bracht hij zijn dochters naar bed. Alleen dan heb je een goede balans tussen een baan als leider en een gezond privéleven. Het heeft geen zin twee uur per dag aan reistijd te verspillen.

Steven van Belleghem

De filosofie die auteur, professor en spreker Steven van Belleghem uiteenzet in zijn boek When digital becomes Human spreekt me al jaren aan. Zijn modellen over digitalisering en klanten zijn simpel, maar daardoor ook toepasbaar. Ik was bij zijn lezing op het Forward Thinking Leadership event en kon me weer helemaal vinden in de strekking van zijn verhaal:

Zorg dat je de trusted gatekeeper* wordt! Hoe doe je dat?

  • Bied simpele producten of diensten aan. Zorg dat je je klant tijd bespaart door alles zo simpel mogelijk te maken, dit kan alleen door digitalisering. Voorbeelden hiervan zijn bedrijven als Netflix en booking.com die hun dienstverlening zeer eenvoudig aanbieden.
  • Bied je klant een wow-experience. Dat doe je door mensen te verrassen met een ervaring waar ze echt tijd aan willen besteden. Vaak wordt dit gerealiseerd door big data of artificial intelligence toe te voegen, waardoor zaken extreem relevant of realtime worden. Je wordt als klant echt verrast.
  • Zorg dat je lokaal aanwezig bent. Om een plek naast de grote digitale bedrijven als Amazon of Facebook te houden moet je lokaal aanwezig zijn. Coolblue is een voorbeeld van een bedrijf dat een goede uitgangspositie heeft, óók als Amazon naar Nederland komt.

Deze drie punten vormen een driehoek waarin de gebruiker altijd centraal staat en de actiepunten overzichtelijk zijn. Het is een driehoek die vaak wordt vergeten, maar die vrij eenvoudig is toe te passen. Naar mijn idee overigens niet alleen in de zakelijke markt, maar ook in de zorg of bij overheden.

*Een gatekeeper is een functionaris binnen de decision making unit die verantwoordelijk is voor de verzameling en distributie van informatie die relevant is voor het inkoopbesluitvormingsproces.

Lerares Maggie MacDonnell

Inspiratie komt soms ook uit onverwachte hoek. Zo luisterde ik tijdens hetzelfde event naar het verhaal van Maggie MacDonnell, een gymlerares in een school in het dorp Salluit, genesteld in het Canadese Noordpoolgebied. Voor de Inuit-studenten gelden duizelingwekkend hoge uitvalcijfers, een jeugdzelfmoord-crisis en verontrustende sociale onrechtvaardigheden.

MacDonnell vertelt hoe ze jongeren helpt tot bloei te komen. Haar leerlingen vonden fietsen zo leuk dat ze alle fietsen uit het dorp jatten. MacDonnell pakte dit probleem slim aan: ze begon een fietsenwinkel en spoorde de kinderen aan oude fietsen op te knappen.

Vaak focussen we op jongeren zelf. MacDonnell trekt een vergelijking met een tuin. Want wat doen we wanneer je een zaadje plant en de bloem niet goed groeit? Dan bewerken we de omgeving om de bloem te laten groeien. Leraren zijn elke dag op verschillende levels mee bezig met onze kinderen. Ze geven ze een warm welkom, bieden veiligheid en zorgen voor een gezonde ontwikkeling.

Ik kan me helemaal vinden in haar visie dat bedrijven goed voor scholen moeten zorgen en dat leraren in het zonnetje gezet moeten worden. De leiders van morgen zitten namelijk nu bij hen in de schoolbanken. T-Mobile draagt daar ook aan bij door in de Week van het geld, lessen te geven over de kosten die zijn verbonden aan mobiele telefonie. Zelf heb ik mijn netwerk ingezet bij mijn dochter Lonneke op school. Quebble is een handige tool die ervoor zorgt dat school en ouders eenvoudig met elkaar kunnen communiceren.

Michaela DePrince

De lezing van Michaela DePrince bezorgde me kippenvel. Haar persoonlijke verhaal over een droom, doorzetten en blijven hopen wanneer er eigenlijk geen hoop is, heeft diepe indruk gemaakt. DePrince is geboren tijdens de burgeroorlog in Sierra Leone en opgegroeid in een weeshuis. DePrince hield vast aan haar droom om ondanks haar huidziekte vitiligo professioneel balletdanseres te worden.

Dat is gelukt, ze is een van de sterdansers van Het Nationaal Ballet in Amsterdam. Haar verhaal sterkt me in de gedachte dat je altijd ergens in moet geloven en moet blijven doorzetten. Er is altijd wel iemand die jou door een moeilijke tijd loodst. Midden in de shit ben je je daar niet van bewust. Probeer dat toch, dat maakt het leven makkelijker.

Bewust worden

Het mooie van zo’n leiderschaps-event is dat je je bewust wordt van jouw manier van handelen
Tweet
Twitter
Het mooie van zo’n leiderschaps-event is dat je je bewust wordt van jouw manier van handelen. Alle verhalen die daar worden verteld versterken elkaar. Heeft het invloed op hoe ik vervolgens leidinggeef? Ja! Meestal ben ik geïnspireerd en ga ik er voor korte duur naar handelen en verval dan weer in oude gewoontes.

Maar Steven van Belleghem, lerares Maggie, danseres Michaela DePrince en President Obama zijn gewone mensen die niet alleen met hun passie inspiratie hebben overgebracht, maar ook mijn kijk op leiderschap verder hebben verscherpt. Dit kan ik dagelijks blijven toepassen.

Fotografie: Dan Taylor i.o.v. DenkProducties / AFAS. Met dank aan Forward Thinking Leadership event.

T-mobile