Founders

Zo produceert David Achter de Molen podcasts op locatie

Hoe gaan ondernemers om met het versturen van grote bestanden op locatie? We vroegen het podcast producer David Achter de Molen.

Grote bestanden versturen en ontvangen is voor sommige ondernemers dagelijkse kost. En omdat ondernemen niet alleen op kantoor gebeurt, maar misschien juist wel daarbuiten, kan het dataverbruik flink oplopen. Voor het versturen van grote bestanden, gaven we in dit artikel al drie tips om dat makkelijker te maken. Maar hoe doet een ondernemer dat? We vroegen het David Achter de Molen, die podcasts produceert met zijn bedrijf Het Podcast Kantoor.

Ik maak gewoon een hotspot van mijn mobiele telefoon. Op die manier kan ik de bestanden ook vanaf een festival uploaden
Tweet
Twitter
Mobiele data zijn voor hem belangrijk, omdat hij niet alleen in de studio podcasts produceert, maar er voornamelijk op locatie mee aan slag gaat.

Zo gaat hij voor zijn eigen podcast Klap op de Molen bijvoorbeeld naar festivals om de optredens die daar plaatsvinden te bespreken. Om deze bestanden te kunnen versturen, heeft hij een duidelijk antwoord: “Ik maak gewoon een hotspot van mijn mobiele telefoon. Op die manier kan ik de bestanden ook vanaf een festival uploaden.”

Van radio-dj naar podcast producer

David Achter de Molen begon met het maken van de podcasts nadat hij radio-dj was bij KX-radio. Maar toen hij erachter kwam dat er niet heel veel luisteraars waren voor zijn radioshow, besloot hij de uitzending gemist-linkjes te delen via Facebook. “Vanaf dat moment zag ik dat het aantal luisteraars van een stuk of tien tijdens de liveshow, omhoogschoot naar zo’n 200 vrienden die het later luisterden.”

“Daarna begon ik de verschillende podcast-apps te ontdekken. Het is supersimpel: de mensen kunnen zelf bepalen wanneer ze naar jouw radioshow luisteren.” Dit werd steeds professioneler. “Ik maakte opnames in een studio en kocht een microfoon. En op dit moment is het echt een podcast.”

Instagram.com/davidadmolen

 

Maar dat is niet het enige waar hij zich mee bezighoudt. Met zijn bedrijf Het Podcast Kantoor produceert hij namelijk ook podcasts voor andere bedrijven. “Ik ben er eigenlijk een beetje ingerold. Steeds meer bedrijven kwamen naar mij toe met de vraag of ik hen kon helpen met het produceren van podcasts. Zo kreeg ik steeds meer productieklussen.” Inmiddels produceert hij de podcasts van onder andere het Algemeen Dagblad, Sony en Netflix.

Mobiele technologie

Mobiele technologie is enorm belangrijk voor de podcastmaker. “Ik doe de complete productie en alles wat daarbij komt kijken. Denk aan de vormgeving, edit en distributie naar alle podcast-apps. Voor de productie gebruik ik verschillende programma’s op mijn laptop, maar ook bij de opname gebruik ik verschillende materialen en technologie.”

Het valt naar eigen zeggen mee met de grootte van de bestanden: “De podcasts duren meestal een uur dus het zijn bestanden van ongeveer 150 mb. Deze kan ik vaak nog via de mail versturen. Als het om echt grote bestanden gaat, verstuur ik dit via WeTransfer.”

Wekelijkse marketing

“Op social media promoot ik vooral mijn eigen podcast. Ik ben wekelijks druk met de marketing hiervoor en geef mijn volgers een seintje wanneer er een nieuwe aflevering klaarstaat. Dat gaat via Instagram, Facebook en Twitter.”

David was niet altijd al van plan om te ondernemen, maar volgens hem zou iedereen dit moeten kunnen: “Blijf gewoon je boerenverstand gebruiken. Het is nooit zo dat ik een ondernemersopleiding heb gedaan. Als je enigszins helder nadenkt en stappen onderneemt, kom je er ook wel.” Hij geeft toe ook wel regelmatig ergens tegenaan te lopen: “Dat gebeurt constant. Wekelijks ontdek ik wel iets dat niet helemaal werkt. Daar verzin ik dan gewoon weer een oplossing voor.”

“Ik heb bijvoorbeeld wel eens meegemaakt dat ik afspraken met een klant maakte, omdat ik uitging van een goed gevoel. Achteraf bleek dat het toch verstandiger is om bepaalde afspraken zwart op wit op papier te zetten. Dan weet je voor beide partijen waar je aan toe bent, en dat is wel zo handig.”

T-mobile
FOUNDERS
Zo produceert David Achter de Molen podcasts op locatie